Bli balansansvarig

För att bli balansansvarig måste en ansökan göras. Ett balansansvarsavtal måste tecknas med Svenska kraftnät. Därtill krävs ett avräkningsavtal som tecknas med eSett Oy, som sköter balansavräkningen i Sverige, Norge och Finland på uppdrag av Svenska Kraftnät, Statnett och Fingrid. eSett Oy ansvarar även för den administrativa hanteringen av balansansvarsavtalet.

Vad krävs för att bli balansansvarig?

För att godkännas som balansansvarig aktör krävs det att företaget kan visa ekonomisk stabilitet. Dessutom ska ekonomisk säkerhet ställas i relation till balansansvarets risknivå och omfattning. Ett balansansvarigt företag måste även vara registrerade hos skattemyndigheten för betalning av energiskatt. Läs mer på eSett:s webbplats (öppnas i nytt fönster).

Det krävs också att företaget har genomfört tester för att kommunicera via Ediel och därmed godkänts som Ediel-aktör. Läs mer om att använda Ediel.

Hur går ansökan till?

Du ansöker om att bli balansansvarig genom att kontakta eSett Oy på e-postadress: settlement@esett.com.

Du kommer bland annat att få uppge:

  • Namn
  • Organisationsnummer
  • Ansvarig kontaktperson under ansökan
  • Telefonnummer och mailadress till kontaktperson
  • Uppskattad mängd produktion som sökanden kommer ha balansansvar för (årsvis)
  • Uppskattad mängd förbrukning som sökanden kommer ha balansansvar för (årsvis)

Till ansökan ska du bifoga:

  • registreringsbevis från Bolagsverket
  • bevis för registrering hos skattemyndigheten för betalning av energiskatt

De två sistnämnda punkterna kan även lämnas i ett senare skede i ansökningsprocessen.

Hur lång tid tar det?

Det tar tid att upprätta och testa kommunikationen med Ediel och att bedöma riskexponeringen. Det tar dessutom tid att påbörja elleveranser eftersom ett leverantörsbyte ska anmälas till nätägaren senast en månad innan. Vi räknar därför med en etableringstid på cirka tre månader.

Granskad