Nätkoder

EU:s medlemsstater har beslutat om att skapa en gemensam inre marknad för el. Detta ska öka försörjningstryggheten, bidra till hållbar elförsörjning och stärka konkurrensen på elmarknaden till nytta för Europas elkunder.

Sedan flera år tillbaka finns rättsligt bindande regler som sätter de gemensamma spelreglerna för handeln med el mellan medlemsstaterna. Ännu fler detaljerade rättsligt bindande regler har förhandlats fram och beslutats i form av nätkoder. Dessa består av nätföreskrifter och kommissionsriktlinjer. Sådana tas fram inom områdena elmarknad, anslutning till nätet samt driften av elsystemet och när de beslutas träder de i kraft som förordningar. De är därmed direkt bindande i varje medlemsland.

Ursprungstanken i EU-arbetet var att de gemensamma spelreglerna skulle läggas fram som nätföreskrifter. Då vissa av föreskrifterna inte var tillräckligt precisa i sina skrivningar valde EU-kommissionen att istället lägga fram vissa regler som kommissionsriktlinjer. En riktlinje beskriver mer övergripande vad som ska harmoniseras och när mer detaljerade harmoniseringsförslag ska vara framtagna.   

Det nya regelverket som trätt i kraft som förordningar påverkar exempelvis Svenska kraftnät som systemansvarig stamnätsoperatör (TSO), Energimarknadsinspektionen som nationell tillsynsmyndighet (NRA), Nord Pool som nominerad elmarknadsoperatör (NEMO), svenska elproducenter och elnätsföretag.

Vilka nätkoder tas fram och hur ser processen ut?

Processen för att ta fram nätföreskrifter och kommissionsriktlinjer kan du läsa om på Energimarknadsinspektionens webbplats (nytt fönster).

ENTSO-E:s webbplats (nytt fönster) kan du se hur långt i processen arbetet med respektive nätföreskrift/kommissionsriktlinje har kommit.

Svenska kraftnäts roll

Svenska kraftnäts roll som TSO och deltagare i ENTSO-E är att delta i arbetet med att ta fram förslag på nätkoder samt delta i ENTSO-E:s arbete efter att förordningarna beslutats. När Sverige som medlemsstat förhandlar om kommande lagförslag inom ramarna för medlemsländernas beslutskommitté (Cross Border Committee) har Svenska kraftnät, som svensk myndighet, en roll i att hjälpa departementet med information.

Som Sveriges TSO deltar Svenska kraftnät i ENTSO-E:s arbete med nätkoderna och för att främja en inre marknad för el. När nätkoderna tas fram har ENTSO-E framför allt en roll i att föreslå koder utifrån europeiska reglermyndigheten ACER:s ramriktlinjer och i samråd med berörda aktörer. Efter att ENTSO-E har lämnat över ett förslag för respektive nätkod till ACER är ENTSO-E:s inflytande relativt begränsat men ENTSO-E fortsätter att föra dialog med ACER och EU-kommissionen inför det att kommissionen lägger fram det slutliga lagförslaget.

När nätföreskrifterna och kommissionsriktlinjerna trätt i kraft som förordningar fortsätter ENTSO-E:s arbete med att följa förordningarna. ENTSO-E:s arbete är särskilt påtagligt för kommissionsriktlinjerna då många metoder ska tas fram gemensamt av alla TSO:er i Europa. ENTSO-E har även vissa egna åtaganden. Förutom att delta i ENTSO-E:s arbete och i regionala arbeten innebär förordningarna även att förändringar genomförs i Svenska kraftnäts verksamhet. Dessa förändringar kan påverka olika aktörer i större eller mindre omfattning. Mer om arbetet kan du läsa under respektive föreskrift/riktlinje. Det går också att läsa mer om arbetet på Energimarknadsinspektionens webbplats (nytt fönster).

Nyheter om nätkoder Visa alla nyheter

Följ nyheterna via RSS E-post

Godkända förslag för mothandel och omdirigering

Svenska kraftnät har tillsammans med systemansvariga för överföringssystem i Norden och Baltikum tagit fram omarbetade förslag på koordinerad mothandel och omdirigering samt kostnadsfördelning av koordinerad mothandel och omdirigering i enlighet med artikel 35 och 74 i Kommissionens förordning (EU) 2015/1222 av den 24 juli 2015 om fastställande av riktlinjer för kapacitetstilldelning och hantering av överbelastning (CACM). Förslagen har nu godkänts av Ei.

Godkänt förslag på organisatoriska krav, roller och ansvarsområden för datautbyte (KORRR)

Svenska kraftnät har tillsammans med övriga stamnätsoperatörer inom ENTSO-E tagit fram ett förslag på organisatoriska krav, roller och ansvarsområden när det gäller datautbyte enligt artikel 40(6) i förordning (EU) 2017/1485 om driften av elöverföringssystem (SO). På engelska benämns detta Key Organisational Requirements, Roles and Responsibilities (KORRR). Energimarknadsinspektionen (Ei) godkände förslaget den 17 januari.

Förslag om kapacitetsberäkningsmetod för nordiska kapacitetsberäkningsregionen har inlämnats till Ei

Svenska kraftnät och de nordiska systemoperatörerna har tagit fram ett förslag till en gemensam samordnad kapacitetsberäkningsmetod för långsiktiga tidsramar i den nordiska kapacitetsberäkningsregionen, i enlighet med artikel 10 i Kommissionens förordning (EU) 2016/1719 av den 26 september 2016 om fastställande av riktlinjer för förhandstilldelning av kapacitet (FCA). Förslaget lämnades till Ei den 16 januari.

Förslag till regler för marknadsaktiviteter har överlämnats i enlighet med nätkoden ER

Svenska kraftnät har tagit fram förslag till regler som rör tillfälligt avbrytande och återupptagande av marknadsaktiviteter samt förslag till regler för avräkning i händelse av tillfälligt avbrytande av marknadsaktiviteter, enligt artikel 36 och 39 i Kommissionens förordning (EU) 2017/2196 av den 24 november 2017 om fastställande av nätföreskrifter för nödsituationer och återuppbyggnad avseende elektricitet (ER). Förslagen lämnades till Ei den 18 december.

Förslag rörande balansmarknaden har överlämnats i enlighet med nätkoden EB

Svenska kraftnät har tillsammans med de europeiska systemoperatörerna tagit fram sex förslag som rör framtidens balansmarknad, enligt Kommissionens förordning (EU) 2017/2195 av den 23 november 2017 om fastställande av riktlinjer för balanshållning avseende el (EB). Förslagen överlämnades till Energimarknadsinspektionen (Ei) den 18 december.

Information om åtgärder i arbetet med systemskyddsplanen i enlighet med nätkoden ER

Mellan den 29 oktober och 12 november genomförde Svenska kraftnät ett samråd om manuell förbrukningsfrånkoppling (MFK) och automatisk förbrukningsfrånkoppling (AFK), som ett led i utformandet av en systemskyddsplan och i enlighet med Kommissionens förordning (EU) 2017/2196 om fastställande av nätföreskrifter för nödsituationer och återuppbyggnad avseende elektricitet (ER).

Godkänt förslag avseende arrangemang för säkerställande av risksäkringsprodukter i Litauen

Svenska kraftnät har tillsammans med stamnätsoperatören Litgrid tagit fram ett arrangemang för att säkerställa risksäkringsmöjligheter för överföring mellan det svenska elområdet SE4 och Litauen, i enlighet med artikel 30 i kommissionens förordning (EU) 2016/1719 av den 26 september 2016 om fastställande av riktlinjer för förhandstilldelning av kapacitet (FCA). Svenska kraftnät har nu mottagit beslut på förslaget av Energimarknadsinspektionen (Ei).

Förslag på metod för utbyte av realtidsmätvärden

Svenska kraftnät arbetar med att organisera och etablera det datautbyte som kommer att krävas i och med att i Kommissionens förordning (EU) 2017/1485 (SO) har trätt ikraft och Key Organisational Requirements, Roles and Responsibilities (KORRR) träder ikraft. Ett stöddokument som beskriver den metod Svenska kraftnät föreslår och arbetar efter avseende utbytet av realtidsmätvärden finns nu tillgängligt.

Förslag om kontrollblock för lastfrekvensreglering har godkänts av Ei

Svenska kraftnät har tillsammans med övriga systemoperatörer i det nordiska synkronområdet tagit fram ett förslag på indelning i kontrollblock baserat på artikel 141(2) i Kommissionens förordning (EU) 2017/1485 om drift av elöverföringssystem (SO). Förslaget har godkänts av Energimarknadsinspektionen.

Omarbetade förslag för mothandel och omdirigering inlämnade till Ei

Svenska kraftnät har tillsammans med systemansvariga för överföringssystem i kapacitetsberäkningsregion Norden och Baltikum tagit fram omarbetade förslag på koordinerad mothandel och omdirigering samt kostnadsfördelning av koordinerad mothandel och omdirigering.

Konsultation om kapacitetsberäkningsmetod för nordiska kapacitetsberäkningsregionen

Svenska kraftnät och de nordiska systemoperatörerna bjuder in till konsultation i enlighet med artikel 6 i Kommissionens förordning (EU) 2016/1719 av den 26 september 2016 om fastställande av riktlinjer för förhandstilldelning av kapacitet (FCA). Konsultationen gäller de nordiska systemoperatörernas förslag till en gemensam samordnad kapacitetsberäkningsmetod för långsiktiga tidsramar i den nordiska kapacitetsberäkningsregionen.

Nedreglering säkrade driften av kraftsystemet

Systemutmaningarna som Svenska kraftnät sedan flera år tillbaka beskrivit ska komma är här. Det visar en driftsituation i maj med överfrekvens som tvingade Svenska kraftnät att beordra kärnkraftverket Ringhals att minska produktionen. Tack vare det säkrades kraftsystemets driftsäkerhet.

Reviderat förslag på organisatoriska krav, roller och ansvarsområden för datautbyte inlämnat till Ei

Svenska kraftnät har tillsammans med övriga stamnätsoperatörer inom ENTSO-E tagit fram ett förslag på organisatoriska krav, roller och ansvarsområden när det gäller datautbyte enligt artikel 40(6) i förordning (EU) 2017/1485 om driften av elöverföringssystem (SO). På engelska benämns detta Key Organisational Requirements, Roles and Responsibilities (KORRR). Ett reviderat förslag har nu lämnats till Ei för godkännande.

Metod för gemensam nätmodell godkänd av Ei

Svenska kraftnät och övriga systemansvariga för överföringssystem i Europa har tagit fram en metod för att skapa gemensamma nätmodeller, i enlighet med förordning (EU) 2017/1485 om drift av stamnät (SO). Energimarknadsinspektionen (Ei) har godkänt metoden.

Offentligt samråd om avbrytande och återupptagande av marknadsaktiviteter

Svenska kraftnät genomför ett offentligt samråd i enlighet med artikel 7 i Kommissionens förordning (EU) 2017/2196 av den 24 november 2017 om fastställande av nätföreskrifter för nödsituationer och återuppbyggnad avseende elektricitet (ER). Samrådet gäller förslag till regler som rör tillfälligt avbrytande och återupptagande av marknadsaktiviteter i enlighet med artikel 36 i förordningen samt förslag till regler för avräkning i händelse av tillfälligt avbrytande av marknadsaktiviteter i enlighet med artikel 39.

Granskad