Skip to main content
Search

Svenska kraftnät söker en driftoperatör till Sollefteå

Last day to apply:

Vill du ta ansvar för att styra och övervaka en av samhällets viktigaste infrastrukturer?

Svenska kraftnät har i uppdrag att utveckla och förvalta Sveriges stamnät för el med förnyelse och utbyggnad. I våra kontrollrum styr och övervakar vi landets elsystem dygnet runt. På Svenska kraftnät blir du del av en organisation där varje medarbetare drivs av ansvarskänsla.

Till Driftcentral Nord söker vi nu en driftoperatör (eldriftledare).

Tjänsten är placerad på vårt kontor i Sollefteå och skiftarbete på oregelbundna tider, jourtjänst och beredskap i hemmet samt normal kontorstid ingår.
Resor och arbete på annan ort förekommer till viss del.
För denna tjänst krävs körkort för personbil.

Dina arbetsuppgifter
Som driftoperatör ingår du i ett team som ansvarar för driften av det svenska stamnätet. Du kommer även självständigt att arbeta med spänningsreglering, driftövervakning och att vara eldriftledare vid elektriska arbeten och kopplingar samt störningar. Arbetet i kontrollrummet utgör en central del i den svenska och nordiska elförsörjningen och innebär att du har ett brett kontaktnät på både nationell och nordisk nivå.

Som driftoperatör kommer du även arbeta med att ta fram driftorder och instruktioner samt kunna medverka i olika anläggnings- eller verksamhetsprojekt utifrån driftperspektiv.

Delar av operatörernas arbetstid används till utveckling och löpande fortbildning genom simulatorövningar, kompetensgrupper, kurser och studiebesök.

Du kommer att få intern introduktionsutbildning med teori och praktik under 4-6 månader. Utbildningen är till viss del förlagd till vårt huvudkontor i Sundbyberg samt stationsanläggningar.

Din bakgrund
Du har en elteknisk utbildning från högskola, YH-utbildning, elkrafttekniskt gymnasium med påbyggnad eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt. Har du erfarenhet av elkraftsbranschen eller av driftövervakning bedöms det som positivt.

Dina personliga egenskaper
Du är bekväm med att fatta självständiga beslut. Du har ett intresse för utveckling och förbättringar av verksamheten. Du har hög social kompetens, engagemang, ansvarskänsla och mycket god samarbetsförmåga med goda referenser. Du arbetar strukturerat och målfokuserat i olika situationer.

Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Vill du veta mer, kontakta gärna enhetschef Torbjörn Hansson, tel. 010-475 85 01 eller HR-specialist Maria Jäderberg, tel. 010-475 81 23.
Fackliga representanter är Erik Böhlmark (SACO) tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg (ST), tel. 010-475 82 91.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Välkommen med din ansökan senast den 1 september 2019.
Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.