Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Marknadskoo­rdinator till Elmarkna­dshubben

Senaste ansökningsdag:

Vill du vara med och genomföra Svenska kraftnäts viktiga regeringsuppdrag att utveckla och införa Elmarknadshubben? Elmarknadshubben innebär en helt ny marknadsmodell, förenklade processer och nya roller på den svenska elmarknaden och vi söker nu dig som vill vara med på denna spännande resa.

Införandet av Elmarknadshubben innebär en stor förändring för Sveriges alla elnäts- och elhandelsföretag. Dessa marknadsaktörer kommer under de kommande åren, fram till att Elmarknadshubben införs, genomföra omfattande anpassningar av sina verksamheter. Det gäller t.ex. anpassningar av IT-system men även av organisationer och affärsprocesser. De behöver också arbeta med att höja datakvaliteten när det gäller t.ex. adressuppgifter till Sveriges ca 5,5 miljoner elanläggningar samt kontaktuppgifter till kunderna. Projekt Elmarknadshubb kommer att leda förändringsresan och löpande följa upp och mäta marknadsaktörernas förberedelseaktiviteter.

Vi erbjuder nu en omväxlande, utåtriktad och utvecklande roll i projektet som för närvarande sysselsätter ca 30 personer. Rollen gäller i nuläget en visstidsanställning på ett år men förhoppningen är att du kommer växa in i verksamhetsområdet och bli en nyckelspelare i den kommande förvaltningsorganisationen för Elmarknadshubben.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
Som marknadskoordinator i projekt Elmarknadshubb har du en viktig och central roll i att hantera dialogen med de ca 350 marknadsaktörer som ska anpassa sin verksamhet till Elmarknadshubben.

I rollen kommer du bland annat arbeta med följande uppgifter:
> Hantera och administrera återkoppling från marknadsaktörerna till projektet avseende t.ex. behov av uppdatering av information på projektets hemsida och annan projektdokumentation
> Koordinera och svara på frågor från marknadsaktörerna som exempelvis kan handla om Elmarknadshubbens funktionalitet, den nya marknadsmodellen och hur marknadsaktörernas förberedelseaktiviteter ska genomföras
> Uppföljning av marknadsaktörer som inte genomför/klarar obligatoriska kontroller
> Delta i informationsaktiviteter gentemot marknadsaktörerna, exempelvis informationsträffar, branschmöten och webmöten
> Bidra till projektets omvärldsbevakning genom att fånga upp trender och synpunkter på marknaden genom den dagliga kontakten med marknadsaktörerna

Utvecklingsmöjligheter
Du får en unik möjlighet att vara med från början i ett stort förändringsprojekt för den svenska elmarknaden. Du kommer bygga kompetens kring Elmarknadshubben och processerna på elmarknaden och bredda ditt nätverk i branschen. Du kommer ha flera möjliga utvecklingsvägar i den kommande förvaltningsorganisationen för Elmarknadshubben.

Din bakgrund
Vi tror att du är nyligen examinerad från lämplig eftergymnasial utbildning alternativt har några års arbetserfarenhet, t.ex. inom kommunikation eller kundservice B2B.

Meriterande är om du har erfarenhet från arbete/utbildning inom energiområdet, gärna med fokus på elmarknaden. Även erfarenhet från systemutvecklingsprojekt, t.ex. kravställare, koordinator, kommunikatör eller annan roll är meriterande.

Du har god vana av MS Office.

Dina personliga egenskaper
I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker en utåtriktad och driven person som tillsammans med projektteamet vill bidra till en lyckad driftsättning av Elmarknadshubben.

Du har en mycket god kommunikativ förmåga och är tydlig och välformulerad i tal och skrift på både svenska och engelska. Du är serviceinriktad med en förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

Vidare är du självgående och tar ansvar för dina uppgifter. Du trivs med att hantera olika typer av uppgifter parallellt. Du planerar och utför arbetet på ett effektivt och strukturerat sätt.

Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande chef Camilla Rubinstein, tel. nr. 010 475 86 12 alternativt projektledare Martin Olin, tel. nr. 076-133 88 66.
Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ek-berg, ST, tel. 010-475 82 91.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.


Välkommen med din ansökan senast den 29 februari 2020.
Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.


Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.