Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Produktägare för utveckling av den nya Elmarkna­dshubben

Senaste ansökningsdag:

Vill du vara med och att arbeta med vårt samhällsviktiga regeringsuppdrag - att utveckla den nya Elmarknadshubben?

Svenska kraftnät söker dig som vill delta i utformningen av Elmarknadshubben för den svenska elmarknaden. Införandet av hubben är den största förändringen på elmarknaden sedan avregleringen 1996 och kommer att hantera mätvärden och marknadsprocesser för en effektivare slutkundsmarknad.

Vi erbjuder en omväxlande och spännande roll i vårt implementeringsprojekt där du har en nyckelroll som en av våra produktägare för Elmarknadshubben. Du tillhör enheten Elmarknadshubb som för närvarande består av fyra personer och du arbetar inom våra hubbprojekt som sysselsätter bortemot 30 personer. Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter
Som produktägare säkerställer du att Elmarknadshubbens funktionalitet uppfyller de krav som finns i lagstiftning och andra regelverk samt att elmarknadsaktörernas behov tillgodoses. Du kravställer funktionalitet utifrån ett affärsmässigt förhållningssätt. Du ser till att lösningarna skapar värde för elmarknaden och är förvaltningsbara i ett längre perspektiv. Du arbetar tätt tillsammans med kravställare och utvecklare i ett kreativt och dynamiskt projektteam. Tjänsten innefattar även att leda ett av delprojekten och du ingår i projektets kärngrupp.

Omvärldsbevakning och dialog med departement samt Energimarknadsinspektionen avseende utveckling av relevanta regelverk ingår som en löpande arbetsuppgift. En central och viktig del av tjänsten är att representera Elmarknadshubben i möten och konferenser med våra marknadsaktörer.

Utvecklingsmöjligheter
Tjänsten innebär att du får en unik möjlighet att bygga upp kompetens kring Elmarknadshubben och processerna på elmarknaden och breddar ditt nätverk av elmarknadsaktörer, tjänsteleverantörer och myndigheter. En ledande befattning inom den framtida elmarknadshubbens organisation är en av flera möjliga utvecklingsvägar.

Din bakgrund
Vi tror att du har högskoleutbildning inom ekonomi, teknik eller juridik alternativt har motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Du har minst fem års erfarenhet från elmarknaden och har därmed god förståelse och kunskap om processer på slutkundsmarknaden. Du har erfarenhet av att leda projekt eller uppdrag. Vidare har du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl på svenska och engelska. Erfarenhet av produktägarskap, kravställare eller beställare ser vi som meriterande liksom erfarenhet av att ha arbetat hos nätägare, elhandlare eller systemleverantörer.

Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är bra på att leda andra, har stark integritet och en god samarbetsförmåga. Vidare är du resultatorienterad och för att lyckas bra i rollen är såväl helhetssyn som förmåga att gå ned i detaljer viktiga.

Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav.

Vill du veta mer, kontakta gärna rekryterande tf chef Tania Pinzón, tel. nr. 010-475 82 88 alternativt HR-partner Maria Jäderberg, tel. nr. 010-475 81 23. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Välkommen med din ansökan senast den 31 maj 2019. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.