Svenska kraftnät söker en Enhetschef Ekonomistyrning

Senaste ansökningsdag:

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? I denna roll leder du 12 kvalificerade medarbetare på en enhet med mycket god stämning!

Svenska kraftnät söker nu dig som vill axla ett stort och brett ansvar. Du har möjlighet att forma din verksamhet, bland annat med en ny controllerroll. Då Svenska kraftnät är en mycket komplex verksamhet gäller det att du trivs med att hantera stora ekonomiska flöden samt har en vana av att navigera i en sådan verksamhet.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter

Rollen som Enhetschef Ekonomistyrning kommer att innebära att du leder arbetet och medarbetarna samt att du ingår i finansavdelningens ledningsgrupp. I enhetens uppdrag ingår:

  • Ekonomisk planering och styrning, inkl. budget, prognos och uppföljning
  • Verksamhetsplanering och uppföljning
  • Portföljstyrning för verksamhetsprojekt
  • Verkets finansiering, inkl. underlag till statsbudgeten
  • Investeringsanalyser och –kalkyler
  • Finansiella risker
  • Ekonomiska analyser vid förvärv och överlåtelser
  • Riskanalys, riskhantering och risksamordning

 

Din bakgrund

Vi ser gärna att du har en akademisk examen, exempelvis som civilekonom eller civilingenjör eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du erfarenhet av:

  • Kvalificerat arbete med ekonomistyrning
  • Ledarerfarenhet från till exempel teamledarskap, projektledning eller chefsroll.
  • Erfarenhet av att driva förändring och utveckling av styrningsfrågor i komplex verksamhet.
  • Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av energibranschen och statlig verksamhet. Detta är dock inget krav, utan endast meriterande. Det är även meriterande om du besitter en bredare kompetens än den traditionella. Exempelvis erfarenhet från arbete med verksamhetsplaneringsprocesser och/eller riskhantering.

Dina personliga egenskaper

Du har en tydlig bild av ditt eget ledarskap samt dina styrkor och svagheter inom detta. Du har lätt för att samarbeta och har en god kommunikativ förmåga såväl i tal som skrift. Tjänsten kräver även att du har en god analytisk förmåga och hög integritet. När du arbetar i denna verksamhet krävs det även att du har en förmåga ekonomistyrningen att se saker ur ett helhetsperspektiv för att få en ordentlig överblick.

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna.

Vill du veta mer? I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Lennart Rydén, tel. nr.070-355 50 56 alternativt via mejl lennart.ryden@hrmab.se . Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Välkommen med din ansökan senast den 24 mars 2019. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

 Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällskritisk organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.