Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät söker en Inköpare för projekteringar

Senaste ansökningsdag:

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el.

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Inköpsenheten växer och står inför en utvecklingsprocess att optimera inköpsaffären. Vi söker nu en inköpare med stort intresse för upphandling av tekniska konsulter för framförallt projekteringar. Inköpsenheten består idag av ca 25 medarbetare och arbetar med såväl nybyggnation som förvaltning och underhåll av befintliga anläggningar.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, placerad på Svenska kraftnäts huvudkontor i Sundbyberg.

Om tjänsten

I rollen som inköpare för projekteringar kommer du främst att ansvara för hela den operativa inköpsprocessen från framtagning av förfrågningsunderlag, utvärdering av anbud, förhandling med leverantörer, avtalsskrivning samt kontraktsförvaltning inom projekteringsområdet.

Du har nära samarbete med den interna beställaren, projektledaren för projektet, där du är ansvarig inköpare vid genomförande av avropsförfrågningar och upphandlingar av tekniska konsultuppdrag i form av projekt. Vi arbetar främst utifrån våra ramavtal, som du kommer att få vara delaktig i att upphandla. Dina arbetsuppgifter kommer även innefatta uppföljning av leverantörer, kontraktsförvaltning, utvecklingsarbete inom kategorin konsulter för projektering etc. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna. 

Vissa resor kan förekomma men inte på regelbunden basis.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som Inköpare för projekteringar kommer du främst att ansvara för hela den operativa inköpsprocessen från framtagning av förfrågningsunderlag, utvärdering av anbud, förhandling med leverantörer, avtalsskrivning samt kontraktsförvaltning inom projekteringsområdet.

Du har nära samarbete med den interna beställaren, projektledaren för projektet, där du är ansvarig inköpare vid genomförande av avropsförfrågningar och upphandlingar av tekniska konsultuppdrag i form av projekt. Vi arbetar främst utifrån våra ramavtal, som du kommer att få vara delaktig i att upphandla. Dina arbetsuppgifter kommer även innefatta uppföljning av leverantörer, kontraktsförvaltning, utvecklingsarbete inom kategorin Konsulter för projektering etc. Du förväntas också bidra till det strategiska kategoristyrningsarbetet genom att stödja kategoriansvarig och kategoriteamet i arbetet. 

Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna. Arbetet utförs i nära samarbete med övriga medarbetare på inköpsenheten, många delar av övriga Svenska kraftnät samt leverantörer.

Resor kan förekomma men inte på regelbunden basis.

Din bakgrund

Du ska ha relevant utbildning som exempelvis ekonom, ingenjör, jurist eller KY-utbildning inom inköp, eller alternativ relevant arbetslivserfarenhet som vi bedömer ger motsvarande kompetens.

Vidare har du:

  • Flerårig erfarenhet av inköp av konsulter för projekteringar.
  • Goda kunskaper och full förståelse i svenska och engelska i både tal och skrift.

Vi ser gärna att du har:

  • Erfarenhet av att driva uppdrag med flera intressenter, både externt och internt.
  • Erfarenhet av entreprenad och infrastruktur, t.ex. vägar och järnvägar, elnät och andra energisystem, telenät och Internet, samt vatten- och avloppsnät.
  • Erfarenhet av LUF eller LOU är också meriterande

Dina personliga egenskaper

Du är relationsskapande och har hög samarbetsförmåga då rollen har en nyckelposition med många kontaktytor. Du är lyhörd inför beställaren samt använder din profession att hålla samman inköpen och upphandlingar för att följa de regelverk och säkerhetsaspekter som Svenska kraftnät arbetar efter.

Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren. Är självgående och driver på de processer som ligger under ditt ansvar för att nå uppsatta mål och leverera ut till organisationen och de beställare du arbetar med. Om du har ett strukturerat arbetssätt och god förståelse för andras behov och prioriteringar, så kommer du vara rätt person på rätt plats. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna rekryterande teamledare Sara Jägborn, mail: sara.jagborn@svk.se, tel. nr. 072-204 58 33 alternativt Rekryterare Sara Bäckström, tel. nr. 072-204 94 08. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 30 november 2020. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning. Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.