Svenska kraftnät söker en Systemansvarig telefoni

Senaste ansökningsdag:

Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi bygger ut stamnätet för att möta framtidens energibehov och utvecklar vårt samarbete med övriga Europa.

Svenska kraftnät söker nu dig som vill arbeta som Systemansvarig telefoni. I ansvarsområdet ingår koordinering och ledning av förvaltning och drift för telefonisystemen och vi söker dig som drivs av att ta initiativ och lösa problem, både på egen hand och tillsammans med kollegor och leverantörer. Hos oss får du arbeta med en telefoni- och IT-miljö som måste fungera dygnet runt och är klassad som samhällsviktig. Vi har en unik bredd av IT-, data- och telekommunikationssystem. Det finns stora möjligheter till egen utveckling och utmanande arbetsuppgifter. Kraven på tillgänglighet är hög och vi utvecklar och förbättrar vår IT-miljö kontinuerligt. Du kommer att tillhöra enheten Telekommunikation som idag består av 10 engagerade medarbetare.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som Systemansvarig Telefoni säkerställer du den operativa driften av telefonisystemen genom att planera och genomföra förändringar, ansvara för samordning av systemtester och leda systemspecialister så att ni gemensamt kan leverera önskade telefonitjänster till verksamheten.

Rollen kommer även att innefatta:
- ansvar för att omvandla verksamhetskrav till systemkrav och att bistå vid teknisk kravspecificering samt ta fram nya lösningar.
- att bistå förvaltningsledaren med att utarbeta förvaltningsplan och utveckla rutiner och arbetssätt för systemförvaltning och drift av IT-system.

Vårt erbjudande till dig
Svenska kraftnät har som mål att bli en av Sveriges attraktivaste arbetsgivare med stort fokus på samarbete och effektivitet för att uppnå vår vision om att bli ledande. Det innebär att du som medarbetare ges goda möjligheter till utveckling i din yrkesroll, balans i arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer som du kommer upptäcka vid kontakt med oss.

Din bakgrund
Vi söker dig med högskoleutbildning inom tele/datakommunikation eller motsvarande erfarenhet förvärvat på annat sätt. Vidare ser vi att du:
- har arbetat tekniskt med någon form av telefoniförvaltning och drift tidigare, samt har erfarenhet av kravställning och samarbete med externa leverantörer.
- har kunskap och erfarenhet inom IP-baserade telefonisystem.
- har kunskap och erfarenhet av LAN, WAN och goda kunskaper inom nätverk och routing.
- är kommunikativ och uttrycker dig väl på svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser gärna att du har någon erfarenhet av arbete enligt ITIL. Har du dessutom vana av något eller flera av följande system är det ett plus:
- MXone plattformen och dess kringsystem
- Kontakt center
- Cisco Callmanager
- Tetra/Rakel

Dina personliga egenskaper
Du har lätt för att skapa nya relationer då denna roll innebär många kontaktytor både inom organisationen och hos externa parter. Du tycker om att arbeta strukturerat, tar gärna initiativ och löser problem, både på egen hand och tillsammans med kollegor och leverantörer. Då omvärldsbevakning ingår i arbetsuppgifterna är det viktigt att du är nyfiken och intresserad av att utvecklas inom och med telefoniområdet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Ansökan
Svenska kraftnät arbetar med kompetensbaserad rekrytering vars syfte är att se till varje persons kompetens och därmed främja mångfald och motverka diskriminering. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav.

I den här rekryteringen samarbetar vi med Addilon. Vill du veta mer, kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Lars Björk, tel. nr. 0738-56 30 00. Fackliga representanter är Maria Bergqvist, SACO, tel. 010-475 82 90 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Välkommen med din ansökan senast den 17 december 2018. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.