Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Svenska kraftnät växer och söker en Teamledare för inköp av Stationer & Underhåll

Senaste ansökningsdag:

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. I enlighet med strategin strävar Svenska kraftnät mot att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser, att vi ska ha gemensamma arbetssätt och att alla ska vara delaktiga i utvecklingen av verksamheten genom ett integrerat och tvärfunktionellt samarbete som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra.

Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el. Vi söker nu dig som vill vara med och stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändring i rollen som teamledare inom inköpsfunktionen.

Inköpsfunktionen växer och står inför en utvecklingsresa för att optimera inköpsarbetet. På avdelningen finns idag ca 25 medarbetare som är fördelade på 4 kategoriorienterade inköpsteam. Vi söker dig som vill leda teamet Stationer & Underhåll, vilket omfattar inköp av bland annat AC-stationer, HVDC-stationer, GIS-stationer, kontrollanläggningar, kraftprodukter och underhåll av våra anläggningar. Affärsformerna utgörs till stor del av entreprenader men också rena produktinköp. Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som teamledare för Stationer & Underhåll kommer du att ansvara för att leda, planera, utveckla och följa upp arbetet inom ditt inköpsteam bestående av ett antal inköpare. Teamets verksamhet omfattar bland annat strategisk kategoristyrning, taktisk upphandling och leverantörsstyrning. Arbetet utförs i nära samarbete med tekniker och projektledare inom Svenska kraftnäts nätutbyggnadsorganisation, supportfunktioner samt leverantörsmarknaden. Som teamledare kommer du tillsammans med inköpschef och övriga teamledare att aktivt arbeta med att utveckla hela inköpsfunktionen.

Du kommer även ha rollen som kategoriledare för en av kategorierna som teamet ansvarar för. Kategoristyrningen omfattar dels arbete med strategiska situations-analyser, analysera spend, kartlägga leverantörsmarknaden samt analysera framtida behov ur ett affärsperspektiv

Din bakgrund

Vi söker dig som har examen som civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av strategiskt inköp och kategoriledning. Ett krav är ledarerfarenhet från en teamledande befattning eller motsvarande.  

Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.

Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av:  

  • offentlig upphandling, LOU eller LUF
  • upphandling, försäljning eller projektledning inom entreprenad
  • elkraftbranschen och stationsprodukter

 Dina personliga egenskaper

Som person är du affärsmässig och trivs i rollen att leda både affärer och verksamhet framåt. Ledarskapsintresset är viktigt och du tror på en öppen dialog och en kollektiv förmåga. Du är kommunikativ och bra på att etablera relationer i samarbete med många olika kontaktytor. Vidare är du mål- och resultatorienterad med en god initiativtagande förmåga.

Vill du veta mer?

I den här rekryteringen samarbetar vi med HRM Affärsutveckling. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult, Sara Bäckström, tel. 072-534 91 00 alternativt e-post: sara@hrmab.se eller ansvarig researcher, Emma Torstensson, tel. 070 522 88 72 alternativt e-post: emma@hrmab.se. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fonamn.efternamn@svk.se.

Välkommen med din ansökan senast den 22 oktober. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Vi har som mål att bli branschens attraktivaste arbetsgivare. För att nå vårt mål arbetar vi alla utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer. Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällskritisk organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning.

Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.