Den här webbplatsen använder kakor

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Hoppa till huvudinnehåll

Verksamhetsarkitekt Balansering och Elmarknad

Senaste ansökningsdag:

Visst vill du bli en del av ett mycket erfaret och kunnigt team som dessutom har riktigt roligt tillsammans på jobbet? Som medarbetare hos Svenska kraftnät blir du en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet och får arbeta i en utvecklande miljö. Här får du arbeta tillsammans med kollegor som känner en stolthet över att få arbeta med viktiga och meningsfulla uppgifter.

Elmarknaden i Sverige är under stor förändring och balanseringen av det nordiska kraftsystemet blir alltmer utmanande till följd av ökad marknadsintegration och andel förnyelsebar elproduktion i kraftsystemet. För att möta utmaningen har de nordiska TSO:erna enats om en ny nordisk balanseringsmodell (NBM). Parallellt drivs ett omfattande arbete att samordna den europeiska elmarknaden med gemensamma europeiska IT-lösningar som följd. Sammantaget kräver detta en väsentligt ökad grad av automatisering i balanseringen, nya IT- och beslutsstöd för handel, planering, prognostisering och styrning.

Nu söker Svenska kraftnät en verksamhetsarkitekt för området Balansering och Elmarknad till division System som har det strategiska och operativa elsystemansvaret. Du kommer att bli en del av enheten Digitalt elmarknadsstöd där bl.a. verksamhetsarkitekter, produktägare, projektledare, förvaltningsledare som alla har en mycket god kunskap om verksamhetens behov arbetar. Förändringstakten är hög inom området och många av medarbetarna deltar i stora nordiska eller europeiska projekt och samarbeten.

Om tjänsten

Som verksamhetsarkitekt kommer du att spela en central roll i arbetet med att säkerställa att de nya IT-lösningarna samverkar med befintliga och utformas utifrån verksamhetens behov av effektiva processer och arbetssätt, samt att processer, information och system utvecklas i samverkan utifrån ett strategiskt, långsiktigt perspektiv

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Utvecklingen sker till stor del i Norge och en eller två kortare resor per månad kan vara aktuellt.

Dina arbetsuppgifter

I rollen kommer du att arbeta med:

  • Systemdivisionens processer, information och system i samverkan och på ett strategiskt, långsiktigt sätt utforma systemstöd som stöttar verksamheten på rätt sätt.
  • Övergripande och mer detaljerad kravställning, design, informationsmodellering och verksamhetsarkitektur.
  • Att stödja verksamheten i olika projekt med t.ex. analys, lösningsförslag och kravställning.
  • Samverka med den av Svenska kraftnät och Statnetts samägda produktorganisationen Fifty som utvecklar stor del av IT-lösningarna.

Din bakgrund

Du ska ha en civilingenjörsexamen, vara datavetare, systemvetare eller ha motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Vidare har du flerårig erfarenhet av att arbeta i gränslandet mellan IT och verksamhet, t.ex. inom en EA-funktion, som ansvarig för verksamhetens krav i större IT-projekt eller med ansvar för process- och förmågekartor. Vi ser gärna att du har erfarenhet av energibranschen och speciellt balanserings- och elmarknadsområdet.

Erfarenhet av SAFe, Sparx EA, processmodellering samt certifiering inom verksamhetsarkitektur, TOGAF foundation eller motsvarande EA-ramverk är meriterande.

Dina personliga egenskaper

För att lyckas i rollen söker vi dig som har ett stort driv, är strukturerad och självgående. Du har förmåga att ta ett strategiskt perspektiv och att snabbt sätta dig in i komplexa sammanhang. Du är tydlig i din kommunikation och har lätt för att uttrycka dig. Du har förmågan att bygga relationer på alla nivåer i organisationen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?

Vill du veta mer om tjänsten, kontakta gärna rekryterande chef Marie Sandahl, tel. nr. 010-475 84 43. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 14 mars 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.