Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Anneberg – Skanstull

Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman tillsammans med Karsten Läufer, platschef från JV Hochtief Implenia.

Nu är Elektra redo för borrstart

Nu står den 240 meter långa och 1 000 ton tunga, kraftfulla tunnelborrmaskinen Elektra redo att påbörja arbetet med att borra en 13,4 kilometer lång tunnel för transmissionsnätskablar mellan Danderyd och Hammarby Sjöstad.

Invigning med namngivningsceremoni

Den 21 januari invigdes projekt Anneberg-Skanstull inför borrstart med en högtidlig ceremoniell namngivning av tunnelborrmaskinen. Det skedde i närvaro av Svenska kraftnäts generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe, Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman samt gäster från departementet, Svenska kraftnät, Danderyds kommun, Solna och Stockholms stad, entreprenören JV Hochtief-Implenia och de närmaste grannarna i Danderyd. Under namngivningsceremonin i Anneberg gavs borren namnet Elektra, ett passande namn med tanke på tunnelns syfte. 

Färden går djupt under markytan

Färden går 50-100 meter under gator och vatten, med en hastighet på 100 meter per vecka i genomsnitt. Tunneln kommer att användas för transmissionsnätskablar för att säkra Stockholmregionens elförsörjning. Svenska kraftnät, som ansvarar för Sveriges transmissionsnät för el, utvecklar och förstärker Stockholmregionens elnät för att möta framtidens behov av el och trygga elleveranser samt nya anslutningar, bland annat av förnybar energi och nya verksamheter.

- Stockholm växer snabbt och ökar med 40 000 nya invånare varje år. Det byggs många nya bostadsområden och kollektivtrafiken växer. Det tillkommer också nya typer av elförbrukare som exempelvis större serverhallar. Elbehovet ökar och förändras. Dessutom är delar av nätet i behov av upprustning, säger Lotta Medelius-Bredhe, Generaldirektör på Svenska kraftnät.

Borrteknik för tunneln

I det här projektet har Svenska kraftnät valt att använda borrteknik i stället för traditionell sprängning. Metoden är ovanlig i Sverige men är väl beprövad i ett mycket stort antal tunnelprojekt världen över.

- Det finns flera skäl till att vi borrar och inte spränger. Den främsta orsaken är att minska den negativa påverkan på omgivningen. Den är miljömässigt mer skonsamt. Vi behöver inte heller anlägga arbetstunnlar, vilket skulle medföra ytterligare påfrestningar på närmiljön och innebära fördyrningar, säger Per Eckemark, chef för Svenska kraftnäts nätdivision.

Fakta om projektet

  • Den nya förbindelsen är en del av program Stockholms Ström, ett samarbete mellan Ellevio, Vattenfall och Svenska kraftnät, för att förstärka Stockholmsregionens elnät. Projektet är också en del av City Link.
  • Hela moderniseringen och utbyggnaden av det regionala elnätet omfattar över 50 projekt. Projekten innehåller nya markkablar, luftledningar, tunnelförlagda kablar och stationer.
  • Borrstart är 1 februari 2020 och borrningen pågår i cirka fyra år, därefter ska 400 kV kablar installeras. 2027 väntas det vara klart. Tunnelborrmaskinen väger 1000 ton och är 240 meter lång. Tunneln är fem meter i diameter.
  • Till tunneln ska byggas sex ventilationsschakt. Tunneln går mellan 50 och som djupast 100 meter under marken.
  • Budgeten för hela projektet – tunnel och kablar – uppgår till cirka 3 miljarder kronor.