Hoppa till huvudinnehåll
Sök

Att vara ny medarbetare på distans

Svenska kraftnät har ett viktigt samhällsuppdrag – utan vårt arbete stannar Sverige. Vi fortsätter att växa och välkomna nya medarbetare trots att de flesta av oss numera arbetar på distans. Men hur är det att vara ny på jobbet och jobba hemifrån? Och hur håller man kontakten med sina nya kollegor?

I februari 2020 kom Filip och Jorunn som nyanställda till Svenska kraftnät och enheten Systemutveckling för att börja arbeta som kraftsystemanalytiker.

Hur har den första tiden varit på Svenska kraftnät?

– Väldigt bra! Det är ett intressant arbetsområde och jag har fått ett bra bemötande från kollegor. Början var stundtals lite förvirrande med mycket förkortningar. Från första tiden är anteckningsboken fylld av trebokstavs-förkortningar följt av frågetecken på saker som ska kollas upp. Det är en stor organisation med många olika uppdelningar så det tog lite tid att förstå hur allt hänger samman men det klarnar mer och mer, berättar Filip.

bild i text.jpg
Foto: Filip och Jorunn - två nya medarbetare som arbetat sin första tid på Svenska kraftnät hemifrån.

Varje medarbetare är viktig för vårt uppdrag

På Svenska kraftnät arbetar specialister och generalister inom olika områden med olika bakgrund och erfarenheter. Varje medarbetare är viktig för att vi ska kunna fullfölja vårt samhällsviktiga uppdrag.

– Det är kul med så mycket kompetens under ett och samma tak och att Svenska kraftnät är med i så många olika frågor i den här branschen. Det känns som att vilka funderingar man än har så finns det någon som kan svara på dem och många som vill dela med sig av sin kunskap, säger Jorunn.

Distansarbetet under Corona-pandemin

Under våren slog Corona-pandemin till och Svenska kraftnät, som de flesta andra verksamheter, var tvungna att anpassa verksamheten efter rådande omständigheter och förutsättningar. Bland annat jobbar många anställda på distans. Även Filip och Jorunn har arbetat en stor del av sin första tid på Svenska kraftnät hemifrån.

Hur har det varit att jobba hemifrån som ”nybörjare”?

– Visst hade det varit roligare att vara på kontoret och träffa folk såklart men sett utifrån omständigheterna tycker jag det funkar väldigt bra. Det mesta funkar via Skype också, även om det såklart inte alltid är lika bra som fysiska möten. Men vi får bra med vägledning och hjälp via Skype från handledare och övriga kollegor, säger Filip.

Hur gör du för att hålla kontakten med dina nya kollegor?

– Vi har team-möten och fika över Skype varje eftermiddag för de som kan, vilket känns trevligt så att man får lite kontakt med kollegor och dessutom chans att diskutera jobb med varandra. Dessutom har vi haft en AW på Skype vilket fungerade förvånandesvärt bra och var riktigt roligt, säger Jorunn.