Den här webbplatsen använder kakor

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Hoppa till huvudinnehåll
Skolbarn visar tumme upp.
Teach for Sweden ger fler barn möjligheten till förebilder. Foto; Teach for Sweden.

Engagerade mentorer bidrar till att fler ser möjligheten att bli ingenjör

- Jag vill att fler ska upptäcka hur roligt det är att arbeta som ingenjör och bli inspirerade att studera vidare, säger Anna-Åsa Hellström, en av Svenska kraftnäts mentorer i programmet Teach for Sweden.

Om man går i högstadiet i ett område där få har akademisk examen och de flestas föräldrar inte är födda i Sverige är det inte självklart att läsa vidare på universitetet.

– Dessa barn går dels i skolor som har ont om resurser, dels har barnen ibland låga förväntningar på sig och få förebilder. Här vill jag vara med och ge av det jag kan, säger Erica Niemi, enhetschef Data och modeller.

Hon deltar som mentor i Teach for Swedens program för att öka antalet positiva förebilder i skolor och inspirera fler att läsa vidare inom tekniska ämnen.

Coachar blivande lärare

Teach for Sweden är en organisation som driver ett tvåårigt ledarskapsprogram för ingenjörer. Ingenjörerna tar en paus från sitt vanliga jobb och utbildar sig till behörig lärare på Luleå tekniska högskola parallellt med att de arbetar som lärare inom matematik/fysik/teknik på en högstadieskola med behov. Mentorer från näringslivet coachar lärarna i ledarskap under ett år– från Svenska kraftnät deltar sju chefer.

– Jag såg ett inlägg i mitt linkedin-flöd och kände att det här är rätt sätt att angripa det som vi så ofta talar om – att det är för få som väljer att plugga teknik, säger Anna-Åsa Hellström, chef för avdelning Nätteknik, och fortsätter:

–  För mig har det varit viktigt att på det här sättet vara med och bygga samhället. Det är lite samma skäl som att jobba på Svenska kraftnät – vi motiveras av samhällsuppdraget.

Bredare bild av ingenjörer

De sju mentorerna från Svenska kraftnät har fått tilldelat sig läraradepter på olika platser i landet.

– Tanken är att man ses någon gång i månaden med sin adept för att bolla och reflektera. Vi har haft möten med olika teman kring ledarskap. Jag har även varit med på en lektion, via länk, med hans sjuor i Malmö, berättar Camilla Älvegran, enhetschef för Station och HVDC.

Hon berättar hur eleverna hade läst på om energisystem och förberett frågor.

– Det var frågor om allt möjligt - om el, men också hur det är att vara chef och hur mycket man tjänar. Jag tror det kan bredda bilden av ingenjörsyrket när det kommer en kvinna som är 50+ och berättar om vardagen, säger Camilla.

Hon ser att programmet i grunden är en demokratifråga i och med att det ger fler möjligheten att göra andra val än de annars skulle gjort.

Ledarutmaningar som lärare

Camilla Rudin är enhetschef för Ställverk och primärapparater. Med 15 år som ledare har Camilla delat med sig av erfarenheter från sitt yrkesliv som chef.

– Vi har bland annat pratat en del om vad man som ledare kan påverka och hur man behöver styra sin energi till detta för att orka med. Jag brinner för att inspirera yngre att välja en spännande framtid genom att studera vidare, berättar hon.

Även Anna Jäderström, chef för enhet Balansmarknad, använder också erfarenheter från sitt arbete när hon coachar.

– Min lärare flaggar upp vad han vill prata om i form av ett case. Då funderar jag över vad jag skulle göra i den situationen och vilket stöd jag har i våra metoder. Vi har till exempel pratat om att sätta generella spelregler, hantera konflikter och att ge feedback, säger Anna.

Mona Jala med sin adept Kajsa de Mello.

Mona Jalal, tf enhetschef AC Station, håller med om att det blir intressanta samtal om ledarrollen.

– Jag har tyckt att det har varit lärorikt att få höra om ledarskap från ett helt annat perspektiv. Den här mentorstiden har sammanfallit med en pandemi och vi har även pratat en del om förändringsledning, säger Mona.

Förebilder visar vägen in i branschen

Katarina Larsson, chef för enhet Tillstånd, ser att båda parter kan vinna på samtalen

– Det kan tyckas att förutsättningarna för våra respektive ledarskap är olika, men många utmaningar är återkommande i alla grupper. Som till exempel att jobba med motivationen för olika uppgifter, säger hon.

Mentorsgänget återkommer flera gånger till hur inspirerande det är att bidra och få en inblick i skolorna i dag. De ser att även Svenska kraftnät vinner på samarbetet i högstadieskolorna.

– Vi behöver fler i branschen – det finns ett stort behov av ingenjörer inom energi och elkraft. Med ingenjörerna ute i skolorna får ungdomar förebilder och kan se att detta är ett möjligt val, säger Camilla Älvegran.