Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Flygfoto till stor hjälp under pandemin

Coronapandemin fortsätter utgöra ett hinder för fysiska möten. I stationsprojektet Tovåsen har flygfoto med obemannade luftfartyg, så kallade drönare, blivit en ovärderlig tillgång när platsbesök ställts in. "Drönarfotot har gett oss överblick och minimerat riskerna när smittspridningen varit som värst", berättar projektledaren Amr Elawa.

Projektet med att bygga den nya transmissionsnätsstationen i Tovåsen, mitt emellan Ånge kommun och Ljusdals kommun, hade precis hunnit börja när coronapandemin slog till. Stationen ska ansluta en rekordstor mängd vindkraft

Smittspridning ett stort orosmoment

Pandemin har inneburit en del orosmoment för projektet. Dels riskerade leveranser av stål från utlandet att försenas, vilket är särskilt kritiskt när den nya stationen ska ansluta kraftledningar som bara kan vara avstängda en viss tid på året för anslutningsarbete.

Projektledaren Amr Elawa.- Det är otroligt viktigt att vi får vårt stål i tid, vi har ingen möjlighet att skjuta upp avbrott på ledningar. Konsekvensen kan bli att man får vänta upp till ett år på nästa tillfälle, berättar projektledaren Amr Elawa.

En annan oro var såklart smittspridningen bland personalen som arbetar på stationsområdet. Nya restriktioner för platsbesök, antal personer i samma byggbod begränsades och nya hygienkrav infördes. Många möten blev digitala.

Drönare ger överblick

För projektledaren, som ska driva projektet framåt och samtidigt ha en överblick över processen, utgjorde färre platsbesök ett hinder insåg Amr Elawa. I angränsande Svenska kraftnät-projekt hade drönare använts för områdesöverblick. När det visade sig att projektets byggkontrollant, Björn Sandström hade både utbildning och tillstånd för att köra samt hade tillgång till en drönare var saken klar.

Björn Sandström, byggkontrollant, fotograferad med drönare.
Björn Sandström i full färd med att köra drönaren över projekt Tovåsen.

- Du får en helt annan överblick när du ser projektet från luften. För att minska mängden besök på plats, gjorde vi så att jag drönarflög över projektet varje månad och sammanställde i en film som alla berörda i projektet kunde ta del av, berättar Björn Sandström.

- Det kan gå väldigt fort på en byggarbetsplats, man måste vara med och se vad som händer för att få en god överblick. Med drönarfotot kunde jag ta del av det Björn såg när han var på plats, kommenterar Amr Elawa.  

En lyckad arbetsmetod

Drönarfoto blev en ovärderlig tillgång i projektet för översikt av arbetet, inte minst inledningsvis när mycket sprängningsarbete var tvunget att genomföras på grund av den bergrika grunden.

- Efter sprängningsarbetet fortsatte vi med drönarfotograferingen då vi såg att det gav oss, både Svenska kraftnät och entreprenören, en bra gemensam bild av projektet vilket underlättade mycket, berättar Amr Elawa och får medhåll av Björn Sandström:

- Det är alltid bättre att prata utifrån bilder så att alla pratar om samma sak. I förlängningen är drönarflygningarna också bra i utbildande syfte, på ett överskådligt sätt kan vi visa hur en ny station blir till från etablering till drifttagning.

- Drönaren har varit ett verktyg som gett oss överblick och minimerat riskerna när smittspridningen varit som värst. Det här är en jättebra arbetsmetod som jag hoppas används ännu mer i framtiden, avslutar Amr Elawa.

Bild över sprängningsarbetet i stationsområdet. Stora svarta sprängmattor och grushögar mot en bergig grund.
Projektstarten innebar mycket arbete med sprängningar av den bergrika marken. Drönaren kom väl till pass för överblicken. 

En betonggrund till den nya stationen ljuts.
Grunden anläggs. 

Drönarfoto över stationsarbetet. Grävmaskiner och stora grushögar dominerar bilden.

Stationsområdet täckt i snö vintertid.
Foto: Björn Sandström

Fakta: Station Tovåsen

Var: Den nya stationen är belägen mitt mellan Ånge och Ljusdals kommun i Västernorrlands och Gävleborgs län.

Byggstart: Q4 2020

Beräknad drifttagning: juli 2022

Station: En helt ny station, en så kallad ”Green field Station”

Teknik: Luftisolerad, 400 kV