Flytt, nyanslutning, elmätarbyte m.m.
Information särskilt till dig som flyttat, har en nyanslutning, gjort ett mätarbyte, bytt elhandlare eller liknande.
Stödet ges till den som står på avtalet vid tillfället för brytpunkten. Stödet kan alltså gå till någon annan än den som betalat för den el som förbrukats under den 12-månadersperiod som stödet beräknas utifrån (oktober 2021-september 2022). Det beror på att stödet inte är en återbetalning, ersättning eller kompensation för dina faktiska elkostnader.
Om du säljer en bostad eller flyttar från en bostad före brytpunkten så kommer den som flyttar in att få hela stödet utifrån elanläggningens förbrukning under 12‑månadersperioden.
Den gamla och den nya innehavaren av elnätsavtalet kan naturligtvis själva komma överens om att fördela stödet mellan er på något sätt.
Stödet beräknas utifrån den el som elanläggningen (uttagspunkten) faktiskt förbrukat under 12-månadersperioden oktober 2021-september 2022.
Det går inte att få stöd för en elanläggning före den är inkopplad eller för elanläggningar under en tid har varit frånkopplade eller haft låg förbrukning oavsett anledningen till det. Modellen för stöd är lika för alla elanvändare.
Stöd = Stödnivå x Elanläggningens elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
Ditt elhandelsavtal eller vad du betalat för elen påverkar inte stödnivån. Detta är ett stöd för att hantera höga elpriser här och nu, inte en kompensation, ersättning eller återbetalning av elkostnader.
Stödet utgår från elnätsavtalet och utifrån elanläggningens förbrukning under perioden oktober 2021-september 2022.
Elanvändare kan få sin elmätare utbytt av många olika orsaker. Det ska inte påverka din möjlighet att få stöd för elförbrukningen på din elanläggning.
Svenska kraftnät har inte tillgång till data om uttagspunkter, elnätsavtal och elförbrukning. Den informationen har ditt elnätsföretag. Enligt den information Svenska kraftnät har så gäller följande.
- Information om uttagspunkt är kopplat till anläggnings-ID.
- Vid byte av elmätare registreras den nya mätaren på samma anläggnings-ID som den gamla mätaren.
- Regelverket anger att elnätsföretagen ska spara mätarinformation viss tid efter byte.
Det innebär att du som bytt elmätare ska kunna får stöd relaterat till hela elförbrukningen på din elanläggning under perioden oktober 2021-september 2022.
Detta gäller naturligtvis så länge ni har eget elnätsavtal för uttagspunkten och elanläggningen finns i södra Sverige (elområde SE3-SE4).