Hoppa till huvudinnehåll

Den här webbplatsen använder kakor

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Hur vet jag om jag får stöd?

Använder du el? Är din elanläggning ansluten till elnätet i elområde SE3 eller SE4? Och har du ett eget avtal om uttag av el med ett elnätsföretag? Då kommer du att få stöd.

Alla elanvändare i Sverige omfattas av Svenska kraftnäts modell för stöd. Med elanvändare menas den elslutkund som köper el för eget bruk. Elanvändare kan alltså vara till exempel privatpersoner, företag, kommuner, regioner, statlig verksamhet, föreningar, oäkta föreningar, samfälligheter eller annan organisationsform.

Stödet kommer i praktiken endast att gå till elanläggningar i södra Sverige. Det beror på att det är där som medelpriset/kWh har varit högre än Nationellt referenspris. I elområde SE1 och SE2 har medelpriset i öre/kWh under 12-månadersperioden oktober 2021-september 2022 inte nått upp till det nationella referenspriset för el, som är 75 öre/kWh. Det innebär att elanvändare inte får ta del av stödet för uttagspunkter där.

OBS! Företag eller personer som är uppsatta på EU:s sanktionslista kommer inte att få stöd.

Stödet går till den som har elnätsavtal för uttagspunkten

Anslutningen mellan din elanläggning och ditt elnätsföretag elnät kallas för uttagspunkt. Stödet fördelas efter uttagspunkt i elnätet. Det betalas ut till den elanvändare som har elnätsavtal för uttagspunkten vid en bestämd tidpunkt (så kallad brytpunkt). Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som står på elnätsavtalet vid brytpunkten.

Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.

Om el ingår i din hyra eller om kostnaden för den el du förbrukar vidarefaktureras av en fastighetsägare, förening eller liknande, så får du inte stöd direkt från den här åtgärden. Det är naturligtvis fritt för den som normalt vidarefakturerar el att även föra stödet vidare.

Mer information om vem som får stöd

Viktigt om flytt, nyanslutning eller byte av elhandlare

Kontakt

För frågor om stödet till elanvändarna, är du välkommen att kontakta oss på e-postadress: nodatgarder@svk.se

Svenska kraftnät får många frågor om elstödet och frågorna besvaras i turordning.

Vi kan tyvärr inte besvara frågor via telefon.

Räkna ut ditt stöd i kronor

  • SE4: 0,79 x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
  • SE3: 0,5 x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
  • SE1 och SE2: Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset

På din elnätsfaktura kan du se vad din elförbrukning har varit för varje månad alternativt via funktioner som ”Mina sidor” hos ditt elnätsföretag.

Den aktör som betalar ut stödet kommer att få uppgifter om din elförbrukning direkt från elnätsföretagen. Du behöver alltså inte göra någonting själv.

Stödet ges utan moms eller energiskatt.

Så har vi räknat fram stödnivåerna

Granskad