Hoppa till huvudinnehåll

Den här webbplatsen använder kakor

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Elektra med full gas mot Stockholm

Tunnelborrningen mellan Danderyd och Hammarby Sjöstad har varit pausad under en tid. Anledningen är att tätningen av bergets naturliga sprickor inte fått förväntad effekt. Det har resulterat i ett alltför högt läckage av vatten in i tunneln. Det tillfälliga stoppet har bland annat använts för ytterligare tätning i den hittills borrade tunneln.

Ytterligare tätning med bra resultat

Den hittills borrade tunneln, ungefär 1,5 km, har behövt ytterligare tätning. Bergets naturliga sprickor har under stoppet systematiskt tätats på några utvalda platser. Det är företaget BESAB som utfört arbetet på uppdrag av Svenska kraftnät. De har lång erfarenhet av den här typen av arbete, bland annat från Trafikverket och Förbifart Stockholm.

- Nu är Elektra igång igen och avancerar vidare på sin väg mot Stockholm. Tätningsarbetet framför tunnelborrmaskinen fungerar bra och vi håller oss väl inom tillåtna mängder för hur mycket vatten som får läcka in i tunneln enligt miljödomen. Det är viktigt och självklart att inte överskrida nivåerna. Under stilleståndet har vi också använt tiden för att finslipa aktiviteter och arbetat med att ta fram nya recept för injekteringsbruk, alltså olika cementblandningar, som ser ut att få bra effekt,  säger Ulrika Hamberg, huvudprojektledare för Anneberg-Skanstull.

Ökad effektivisering och tidsoptimering

Det finns alltid marginaler för oförutsedda händelser i stora entreprenader men också ett behov att öka effektiviteten och hastigheten i tunnelprojektet. Det är viktigt, inte minst för helheten i Svenska kraftnäts drygt femtio projekt i Stockholm och uppdraget att säkra Stockholms elförsörjning.

- Det är nu viktigt att vi söker effektiviseringsmöjligheter för att hålla tempot uppe och öka det ytterligare. Vi analyserar ständigt möjligheter för det tillsammans med vår entreprenör, t ex genom planering av arbetet för tunnelborrning och att använda borrcykeln optimalt utifrån de restriktioner som gäller för buller och stomljud i miljödomen, säger Ulrika.