Telestörningsnämnden
Telestörningsnämnden inrättades år 1960 som ett samordnande och rådgivande organ när det gäller tillämpningar som berör förhållanden mellan innehavare av högspänningsanläggningar å ena sidan och innehavare av svagströmsanläggningar och lågspänningsanläggningar å andra sidan.
Nämnden har även till uppgift att ge rekommendationer vid tvist om ansvarsfördelning och skadestånd vid till exempel skador på grund av jordfel.
Nämndens uppgift
Nämndens uppgift är att presentera tillämpningar av elsäkerhetslagen när det gäller frågor av teknisk, ekonomisk och juridisk natur inom verksamhetsområdet.
Inom nämndens verksamhetsområde ligger bland annat följande:
- tekniska krav på skyddsåtgärder samt val mellan olika slag av åtgärder
- teknisk och ekonomisk kontroll av nödvändiga och vidtagna åtgärder
- fördelning av kostnader för åtgärder
- former för anmälan av nytillkommande anläggningar
- rapportering av inträffade jordfel
Ärenden tas upp antingen på nämndens eget initiativ eller efter begäran från annan. Nämnden sammanträder cirka fyra gånger per år beroende på antal ärenden samt deras omfattning. Nämnden är remissinstans när det gäller förslag till nya statliga föreskrifter inom området. Nämnden kan även ta eget initiativ till nya sådana föreskrifter. I nämndens uppgift ingår också att upprätta kontakt med motsvarande organ i andra länder.
Vid tvist om ansvarsfördelning och skadestånd, till exempel på grund av skador från jordfel, ska nämnden på begäran av part avge rekommendation för lösning av tvisten. Beslut och rekommendationer från nämnden ska publiceras i Meddelanden från Telestörningsnämnden och delges myndigheter, organisationer och företag med intresse för frågor inom nämndens verksamhetsområde.
Huvudmän för nämnden är Svenska kraftnät, Energiföretagen Sverige, Telia Sverige AB och Trafikverket. Svenska kraftnät, Energiföretagen Sverige och Trafikverket representerar innehavare av högspänningsanläggningar. Energiföretagen Sverige och Trafikverket representerar även innehavare av lågspänningsanläggningar.
Telia Sverige AB och Trafikverket representerar innehavare av svagströmsanläggningar. Nämnden ska ha sju ordinarie ledamöter samt en adjungerad ledamot (Elsäkerhetsverket). En av de ordinarie ledamöterna är också nämndens ordförande. Dessutom finns en sekreterare. Ordförande och sekreterare utses av huvudmännen gemensamt. Huvudmännen har rätt att utse ersättare för ordinarie ledamot.
Namn | Representerar | Anställd vid | Roll |
---|---|---|---|
Andrea Femrell | Näringslivets Regelnämnd NRR | Näringslivets Regelnämnd NRR | Ordförande |
Alija Cosic | Svenska kraftnät | Svenska kraftnät | Suppleant |
Wissam El Marakbi | Svenska kraftnät | Svenska kraftnät | Ledamot |
Maria Kättström | Svenska kraftnät | Svenska kraftnät | Suppleant |
Johan Öckerman | Vattenfall Eldistribution AB | Vattenfall Eldistribution AB | Adjungerad |
Roland Elfsö | Trafikverket | Trafikverket | Suppleant |
Per-Anders Lindeberg | Trafikverket | Trafikverket | Ledamot |
Matz Tapper | Engergiföretagen Sverige | Engergiföretagen Sverige | Ledamot |
Patrik Wiström | Telia Sverige AB | CompAir AB | Ledamot |
Anders Richert | Elsäkerhetsverket | Elsäkerhetsverket | Adjungerad |
Nämnden får till överläggningar och utredningsarbete kalla ytterligare expertis.
Nr | Utgåva | Angående |
---|---|---|
1 | 13 | Information om Telestörningsnämndens verksamhet |
2 | 20 | Förteckning över aktuella meddelanden från Telestörningsnämnden |
3 | 5 | Meddelandet har utgått och ersatts av .... |
4 | 4 | Skyldighet att bekosta åtgärder till skydd mot höga markpotentialer vid direktjordad stationsanläggning för >100 kV. Rekommendation i princip om ansvarsfördelningen mellan olika störande företag för skyddsåtgärder mot höga markpotentialer i ställverk. |
6 | 3 | Fördelning av kostnader för skyddsåtgärder samt kostnader vid inträffad skada, dels mellan flera störande befintliga företag, dels mellan befintliga och blivande företag. Rekommendation i princip för dels fördelning av kostnaderna då det blir billigare att störande företag vidtar gemensamma åtgärder än att var och en av dem skyddar mot störning från sin anläggning, dels undersökning i förhand av möjligheterna att utföra åtgärder till skydd för befintliga och blivande anläggningar samtidigt med fördelning av kostnaderna för åtgärderna. |
7 | 4 | Värdering av båtnad som uppkommer för teleanläggningar genom störningsförebyggande åtgärder. Rekommendation i princip om fördelning av kostnader för skyddsåtgärder mellan störande och störda parter då åtgärderna också medför fördelar av annat slag för det störda företaget. |
8 | 3 | Användande av Opto- eller Radiolänkförbindelse för att undvika störningar. Rekommendation i princip om jämställande av användande av opto- eller radiolänk med skyddsåtgärd samt om kostnadsuppskattning därvidlag. |
10 | 13 | Rapportering om jordfel på direktjordade starkströmsanläggningar med högre spänning än 100 kV. Rekommendation att varje jordfel som inträffar på sådan starkströmsanläggning rapporteras omedelbart per e-post. |
11 | 6 | Handläggningsregler i fråga om åtgärder mot ljudstörningar. Rekommendation av rutiner för samråd, initierat från Televerket, då ägare av starkströmsanläggning kan vara skyldig att utföra, bekosta eller bidra till åtgärder för att minska ljudstörningar på teleanläggning. |
12 | 4 | Anmälan och samråd rörande nya och ändrade tele- och starkströmsanläggningar. Rekommendation om rutiner för information och samråd mellan störande och störda parter om planerade nya och ändrade sådana anläggningar som kan påverka behovet och utformning av skyddsanordningar. |
13 | 4 | Förhandsuppskattning av kostnader för anordnande av överspänningsskydd. Rekommendation om bindande offert i vissa fall från det störda företaget. |
14 | 3 | Sammanställning av inträffade jordfel i kraftnät med direktjordad nollpunkt, från år 1963. |
16 | 7 | Ersättning för besiktning av skyddsplatser med överspänningsskydd. |
17 | 8 | Ersättning för vissa mätningskostnader. Rekommendation om standardersättning för fältmätningar av TeliaSonera Skanova Access eller Trafikverket för att klarlägga behovet av skyddsåtgärder. |
19 | 3 | Fördelning av ersättning för kostnader för skydd mot störning, samt ansvar för ersättning för kostnader till följd av skada eller störning, mm. |
20 | 3 | Riktlinjer för användning av jordfelströmmar vid beräkning av inducerade spänningar och markpotentialer. Rekommendation om beräkning av inducerade spänningar och markpotentialer orsakade av jordfelströmmar. |
21 | 5 | Avstånd mellan högspänningsledningar och lågspännings-, teleanläggningar m.m. Rekommendation om avstånd mellan högspänningsledningar och lågspännings-, teleanläggningar mm. |
22 | 2 | Antennanläggningar och teknikbodar placerade i direktjordade högspänningsanläggningar. Rekommendation om utförande av antennanläggningar och teknikbodar placerade i direktjordade högspänningsanläggningar. |
23 | 3 | Antennanläggningar och teknikbodar invid direktjordade högspänningsanläggningar. Rekommendation om utförande av antennanläggningar och teknikbodar placerade invid direktjordade högspänningsanläggningar. |
24 | 2 | Förtydligande av nybyggnation och rasering samt drift och underhåll av skyddsplatser i telenät. |
26 | 1 | Ersättningsansvar och fördelning av kostnader vid genomförande av skyddsåtgärder samt vid inträffad sakskada |