Larmoperatör till bevakningscentral
Sista ansökningsdatum:Ta dig an utmaningen med oss i rollen som larmoperatör. Hos oss blir du en del av en dynamisk arbetsplats med många spännande arbetsuppgifter.
Om tjänsten
Som Larmoperatör ingår du i ett team som ansvarar för Svenska kraftnäts tekniska bevakning för anläggningar och kontor. I arbetsuppgifterna ingår teknisk bevakning och informationsöverspridning för relevanta parter inom och utom Svenska kraftnät. Den primära arbetsuppgiften är kamerarondering och hantering av inkommande larm. Utöver detta kommer du ha i uppgift att samverka inom ramen för ledsagning och stödja externa och interna intressenter operativt, till exempel myndigheter.
Befattningen kan stundtals vara krävande vid hög belastning vilket kräver att du som Larmoperatör har hög stresstålighet och förmågan att hantera flera arbetsuppgifter samtidigt och kan prioritera arbeten på ett strukturerat sätt.
I befattningen kommer du utvecklas inom ramen för fysisk säkerhet, alltså säkerhets- och verksamhetsskydd. Utvecklingsmöjligheterna baseras helt och hållet på ditt egna driv och engagemang inom befattningen.
Du kommer tillhöra avdelningen Fastighet och Enheten Fysisk säkerhet som innehar ansvaret för fysisk säkerhet inom ramen för säkerhetsskyddslagen med fokus på verksamhetsskydd. Enheten arbetar med samtliga sakfrågor kopplat till fysisk säkerhet som utförare och beställare. Vi är i dagsläget 10 personer anställda samt ett antal konsulter fördelat på bl.a. projektledare, specialister och larmoperatörer.
Om dig
Skallkrav:
För att lyckas i rollen behöver du kunna planera och organiserar ditt arbete effektivt och du tar ansvar för att uppgifter genomförs i tid och med kvalitet. Du har förmåga att hitta praktiska och hållbara lösningar även under tidspress. Du har lätt för att samarbeta både internt och externt och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du är tydlig i din kommunikation och van vid att informera.
Vidare har du:
- Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten
- Flerårig arbetslivserfarenhet av liknande roll eller erfarenhet som bedöms likvärdig av Svenska kraftnät.
- Flerårig arbetslivserfarenhet av arbete i säkerhetskänslig verksamhet.
- Mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift.
- Mycket god vana i Microsoft Office.
- B-körkort
- Tillgång till egen bil att använda i tjänsten
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av:
- arbete på svensk myndighet
- arbete inom energiförsörjningen
- arbete i larm/bevaknings-/sambandscentral
I tidigare arbeten kommit i kontakt med något eller fler av följande eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer är likvärdigt:
- sambandssystem
- larmhanteringssystem
- verksamhetsskyddsåtgärder
- eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer är likvärdigt.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
- Ingen Möjlighet till distansarbete
- Resor förekommer inrikes i denna tjänst
- Sista ansökningsdag 2026 01 15, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
- Tjänsten är en provanställning på 6 månader med möjlighet till tillsvidareanställning
- I denna rekryteringsprocess tillämpas arbetsprov
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef , vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare , Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.