Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Vad är skillnaden mellan stödtjänster, reserver och avhjälpande åtgärder?

För att Svenska kraftnät som systemansvarig myndighet ska kunna hantera eventuella störningar i kraftsystemet behöver Svenska kraftnät ha tillgång till olika stödtjänster och åtgärder.

Svenska kraftnät upphandlar dessa stödtjänster genom att upphandla de olika produkterna: FCR-D, FCR-N, aFRR, mFRR. Stödtjänsterna upphandlas för årets samtliga timmar och upphandlingen sker genom handel med marknadsaktörer som budar in sina resurser på de olika stödtjänstmarknaderna.

Exempel på en avhjälpande åtgärd är FFR. Tillskillnad från de olika stödtjänsterna så upphandlas FFR inte på de dagliga marknaderna utan upphandlas årsvis.

Begreppet reserv är ett samlingsbegrepp för de olika stödtjänsterna och för de avhjälpande åtgärderna.

Mer information om Svenska kraftnäts stödtjänster och avhjälpande åtgärder hittar du här