Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Effektivare hantering av förkvalificeringsansökningar

Svenska kraftnät infört en ny rutin för att handlägga förkvalificeringsansökningar som gäller energilager. Ansökningar som skickas in av samma aktör och inom en nära tidsram hanteras nu samlat.

Svenska kraftnät ser ett växande intresse av att leverera stödtjänster och med detta kommer ökad mängd förkvalificeringar. För att möta detta genomförs en gemensam handläggning av liknande eller identiska enheter från en och samma aktör. Eftersom energilager utgör den största andelen av inkomna ansökningar, tillämpas denna metod särskilt för detta teknikslag.

Vad innebär detta för dig som aktör?

  • Samlad handläggning: Ansökningar för energilager som skickas in i närtid av samma aktör hanteras gemensamt.
  • Möjlig påverkan på återkoppling: Tidsordningen för återkoppling kan skilja sig från andra ansökningar, som fortsatt hanteras löpande.
  • Ökad effektivitet: Syftet är att förbättra handläggningsprocessen och därmed underlätta aktörers deltagande på stödtjänstmarknaderna. 

Prioritering av mFRR-resurser

Som tidigare kommunicerats prioriterar Svenska kraftnät fortsatt förkvalificeringsansökningar för stödtjänsten mFRR. Detta är en av åtgärderna för att skapa en stabilare prisbild på balansmarknaden. Läs mer i tidigare nyhet Svenska kraftnät vidtar åtgärder för en mer stabil prisbild på balansmarknaden.

Denna prioritering gäller till och med 31 december 2025 och bedöms inte påverka handläggningstiden för ansökningar till andra stödtjänster.

Kommande arbete: Ansökningsfönster

Svenska kraftnät ser över möjligheten att införa specifika ansökningsfönster för olika stödtjänster. Syftet är att skapa bättre planerbarhet i dialogen med aktörer. Mer information kommer att delas när det finns tillgängligt, och aktörer kommer att ges möjlighet att lämna synpunkter.

Mer information och kontakt:

Samlad information om stödtjänster och hur man blir leverantör: Bidra med reserver

Information om volymbehov: Behov av reserver idag och i framtiden

Information om förkvalificering och tekniska krav

Vid frågor, kontakta oss via e-post:

mFRR: mfrr@svk.se

aFRR: afrr@svk.se

FCR: fcr@svk.se

FFR: ffr@svk.se