En ny färdplan för flödesbaserat påverkar lanseringen av mFRR EAM i Norden.
De nordiska systemansvariga (Transmission System Operators, TSO) analyserar just nu effekterna som den nya färdplanen gällande implementeringen av flödesbaserad kapacitetsberäkning i de nordiska länderna kommer ha på programmet Nordic Balancing Model (NBM).
Projektet flödesbaserat (flow based) är försenat och på grund av beroendet mellan den nordiska energiaktiveringsmarknaden för manuella frekvensåterställningsreserven (manual Frequency Restoration Reserve) mfRR EAM och implementeringen av flödesbaserat kommer driftsättningen av nordiska mFRR EAM också att försenas.
Detta kommer i sin tur att resultera i en eventuell försenad anslutning till balanseringsplattform MARI och potentiellt till PICASSO.
Under utredning
TSO:erna befinner sig fortfarande i en utredningsfas och tittar på möjliga åtgärder för att öka utvecklingshastigheten samt minimera påverkan på den lokala utvecklingen av mFRR EAM. Detta med det övergripande syftet att begränsa påverkan på NBM:s övergripande färdplan så mycket som möjligt. Ordningen på milstolpar och beroenden inom programmet kvarstår.
Flödesbaserat är nödvändigt för en framgångsrik lansering av det nordiska mFRR EAM. Att sätta ett nytt startdatum för det nordiska mFRR EAM är ett viktigt första steg i det fortsatta arbetet.
Utöver detta är syftet även att göra nödvändiga uppdateringar av den övergripande färdplanen gällande anslutningen till MARI och PICASSO. Aktörer kommer bjudas in till dialog framåt.
Mer information
Referens till nyheten från NBM | nordicbalancingmodel.net
Läs mer om förseningen av flödesbaserat | Nordic Regional Security Coordinator (nordic-rcc.net)
För frågor, vänligan kontakta malin.wester@svk.se