Upphandling av FFR-kapacitet för 2026 startar
Svenska kraftnät påbörjar nu arbetet med upphandlingen av reserven FFR (Fast Frequency Reserve) för 2026. Målet är att handla upp tillräcklig FFR-kapacitet för att säkerställa driftsäkerheten i kraftsystemet. FFR skapar förutsättningar för att kunna hantera de inledningsvis snabba och djupa (transienta) frekvensförändringar som kan uppstå vid fel när det finns en låg nivå av rotationsenergi i det nordiska kraftsystemet.
Upphandlingen av FFR sker i två steg. I det första steget kvalificeras leverantörer och i det andra steget kommer de anbudssökande som kvalificerar sig att få möjlighet att lämna anbud. För att kunna lämna anbud måste leverantören inkomma med komplett förkvalificeringsansökan av sina resurser innan den 31 januari 2026. Detta gäller både för nya resurser och förkvalificerade resurser vars giltighet löper ut under FFR-säsongen (maj-oktober) 2026.
Även om behovet av FFR historiskt sett varit koncentrerat till perioden maj-oktober upprättar Svenska kraftnät ettåriga avtal. Avtalstiden för årets upphandling av FFR planeras att vara från och med den 27 april 2026 till och med den 26 april 2027.
Mer information om marknadslösningen och förkvalificering av FFR-resurser finns på sidan Bidra med FFR
Tidsplan upphandling FFR 2026
- November 2025 - Inbjudan till att ansöka om att delta i upphandlingen finns tillgänglig via e-Avrop.
- 12 december 2025 - Sista dag för leverantörer att ansöka om att delta i upphandlingen via e-Avrop.
- Slutet av december till början av februari - Period för kvalificerade leverantörer att utarbeta och inkomma med anbud via e-Avrop.
- 31 januari 2026 – sista dag för att skicka in komplett förkvalificeringsansökan av resurser till Svenska kraftnät.
- 27 april 2026 – 26 april 2027 - Avtalsperiod (första avrop sker den 27 april och gäller för den 28 april till och med den 1 maj).
Kvalificeringen och upphandlingen genomförs via upphandlingsverktyget e-Avrop
Ansökan om att delta i upphandlingen och kvalificera sig som leverantör av FFR finns nu tillgänglig på e-Avrop.
Att kvalificera sig som leverantör innebär inte att man förbinder sig att lämna anbud. Det är först efter att kvalificeringsprocessen är klar som inbjudan till att lämna anbud skickas ut till de godkända leverantörerna.
Klicka på denna länk för att komma direkt till upphandlingen på e-Avrop
Förändringar från tidigare års upphandlingar
Nytt i årets upphandling är att Svenska kraftnät kommer införa ett procentuellt krav på att antagna bud ska vara tillgängliga inför avrop. Detaljer kring tillgänglighetskravet kommer att kommuniceras i steg 2 av upphandlingsprocessen - anbudsinbjudan - och ingå i de slutliga avtalsvillkoren.
Kontakt
Frågor om upphandlingen ska ställas i e-Avrop.
Vid frågor om tjänsten FFR och dess tekniska krav, kontakta oss via e-post: ffr@svk.se
Svar på frågor som inkommer till funktionsbrevlådan i samband med upphandlingen kan (utan att avsändaren offentliggörs) även komma att kommuniceras via e-Avrop.
Svenska kraftnät är en statlig myndighet. Det innebär att information som skickas till oss blir en allmän handling.