Fyrtio personer kom till öppet hus i Vuollerim för att lyssna och ställa frågor
Öppet hus i Vuollerim i förra veckan lockade nästan fyrtio personer som ville få status för planeringen av ledningsprojektet Letsi–Svartbyn och veta mer om det sista halvårets byggnation av Aurora Line.
Letsi–Svartbyn har ansökt om koncession och byggnationen av Aurora Line går in på sitt sista halvår. Om Svenska kraftnät får tillstånd att bygga den nya 400 kV-ledningen mellan Letsi i Jokkmokks kommun och Svartbyn i Bodens kommun kommer närvaron i området fortsätta. Det här ville Svenska kraftnät berätta om och ge besökarna en möjlighet att ställa frågor om i Folkets hus förra veckan.
Frågor om vägar, stölder och olyckor
Det öppna huset började med fika och möjlighet att prata med projektmedlemmarna för Letsi–Svartbyn och Aurora Line och ställa frågor om såväl respektive projekt som tillståndsprocessen samt återställning och skadereglering av mark.
Därefter hölls en presentation om statusen i de två projekten. Presentationen innehöll också en genomgång av hur vi på Svenska kraftnät på olika sätt försöker nå ut med information om det som sker och möjligheten som finns att påverka under planeringsfasen. Frågor om stölder, olyckor och vägarnas skick kom upp under presentationen. Man undrade också om skillnaden mellan att bygga nu och förr.
– Vi har tyvärr haft en hel del stölder i projektet, det har också skett olyckor, men inga dödsolyckor vilket jag är tacksam för. Vi arbetar inte minst förebyggande och det har gett resultat, säger Pontus Kristiansen, projektledare för mark- och anläggning för sträckan Messaure–Dockasberg. Vad gäller de befintliga vägarna som vi använder i projektet har vi jobbat hårt för att de ska vara i så gott skick som det är möjligt, vi vet dock att vi inte nått hela vägen fram, det är något vi tar med oss framöver, avslutar Pontus Kristiansen.
– Jag uppskattar de frågor och synpunkter som kom upp under presentationen och det öppna huset, det är bra för oss att veta vad som varit bra och vad vi kan utveckla framöver, säger Anna Kronman, projektledare för Letsi–Svartbyn.