IT-drifttekniker 24/7
Sista ansökningsdatum:Är du vår nästa IT-drifttekniker? Vill du vara med på resan mot ett än mer elektrifierat Sverige? Då kan det här vara tjänsten för dig.
Om tjänsten
I rollen som IT-drifttekniker kommer du främst att ansvara för 1:a linjens incidenthantering, initial felsökning, fördelning av ärenden samt monitorering av flöden och larm. Du får en central position där du säkerställer och samordnar det som krävs för att garantera en hög driftsäkerhet. Tillsammans med kollegorna arbetar ni tätt tillsammans och agerar snabbt för att incidenter ska få en så liten negativ påverkan som möjligt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
- Ta emot incidenter och skapa ärenden i ärendehanteringssystemet
- Åtgärda och/eller skicka vidare öppna incidenter till 2:a/3:e linjen
- Utföra enklare diagnostiseringar och återställa tjänster enligt instruktioner (Linux, Nätverk och Windows)
- Följa upp och återkoppla ärenden till såväl tekniker som anmälare.
- Arbeta enligt ITIL med fokus på incidenter i ärendehanteringssystemet samt förbättringsarbeten
I rollen som IT-drifttekniker kommer du att bidra till att säkerställa en stabil IT-Driftmiljö för Svenska kraftnät. Här får du utmanas i att agera tillräckligt fort och hitta avvikelser innan det påverkar användarna.
Tjänsten innebär rullande 2-skift det vill säga arbete både dag och natt. Alla pass är 12 timmar, antingen från kl 07.00 – 19.00 eller från kl 19.00 – 07.00. Arbetet sker på plats.
Utvecklingsmöjligheterna är goda då IT-divisionen på Svenska kraftnät är under kraftig tillväxt och det finns möjlighet att byta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.
Som IT-drifttekniker tillhör du enheten IT-Driftcentral som består av 10 medarbetare som alla har samma roll. Du kommer att ha många kontaktytor, framförallt internt, men även externt i form av leverantörskontakter med mera.
Om dig
För att bli framgångsrik i den här rollen ser vi att du är en ansvarstagande person som ser ditt arbete som viktigt och vill samarbeta i teamet. Du är strukturerad i hur du tar dig an uppgifter samt möter deadlines. Som person har du god känsla för service och förmåga att både lyssna in, förstå och kommunicera väl för att prioritera rätt saker. Vi söker dig som har god förmåga att snabbt sätta dig in i nya verktyg och processer samt vill bidra till förbättringsarbete.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare ser vi att du har examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har även:
- Minst 2 års aktuell och relevant erfarenhet av arbete i 1:a eller 2:a linjens support av Windows och/eller Linux miljöer
- Erfarenhet inom serverdrift (t ex Linux/Unix, Windows)
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Vi ser det som meriterande om du har:
- Arbetat enligt ITIL-processerna (Incident, Problem, Change, Request)
- Erfarenhet av monitorering och larmhantering exempelvis från arbete i en NOC/systemövervakningsfunktion
- Erfarenhet av arbete i kritiska miljöer (t ex energisektorn, telekom, finans) där driftsäkerhet är avgörande
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg (precis vid stationen), Stockholm
- Arbetet sker på plats
- Sista ansökningsdag är 2026-01-26, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev
- Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med rullande skiftschema 24/7
- I denna rekryteringsprocess tillämpas screeningtest
- Förmåner | Svenska kraftnät
Kontakta gärna rekryterande chef Magnus Hallqvist, tel. nr. 010-475 82 53 alternativt ansvarig rekryterare Maria Sahlén, tel. nr. 010-489 20 27 (maria.sahlen2@svk.se). Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010-475 87 72 och Erica Midfjäll, ST, 010-475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se