Elområdesöversyn
Nu görs en gemensam översyn av indelningen av elområden i Europa. Svenska kraftnät ansvarar som systemansvarig för det svenska överföringssystemet för el, för att genomföra Sveriges översyn. Arbetet styrs av EU:s gemensamma regelverk.
Arbetet är ett steg i införandet av EU:s inre marknad för el. Översynen betyder inte automatiskt att nuvarande elområdesindelning förändras.
Översynen styrs av EU:s gemensamma regelverk
Kraftsystemet är under ständig förändring. Det innebär att förutsättningarna för indelningen i elområden förändras. EU har därför beslutat om att översyn av elområdesindelningen i Europa ska ske återkommande.
EU:s regelverk styr hur genomförandet av översynen ska gå till. Arbetet ska godkännas av de nationella tillsynsmyndigheterna. Om de inte kommer överens i en fråga så överlämnas den till EUs byrå för samarbete mellan energitillsynsmyndigheter, ACER (European Union Agency for the Cooperation of Energy Regulators) för beslut. Processen kräver samordning på flera nivåer och arbetet bedrivs samtidigt på europeisk, nordisk och svensk nivå.
Arbetet är ett steg mot EUs inre marknad för el och styrs av EU:s regelverk, bland annat artikel 32 i förordningen om kapacitetstilldelning och hantering av överbelastning (CACM) och Elmarknadsförordningens artikel 14. Regelverket anger bland annat hur den gemensamma elområdesöversynen ska gå till och vilken instans som fattar beslut om vad.
Korrekt och transparent områdesindelning
Svenska kraftnät arbetar för en korrekt och transparent elområdesindelning som ger goda förutsättningar för det nordiska kraftsystemet. Det innebär bland annat:
- en korrekt prissättning för aktörerna i kraftsystemet, oavsett var i nätet de finns.
- förutsättningar för effektiv hantering av strukturella överföringsbegränsningar i överföringssystemet.
- förutsättningar för säker och kostnadseffektiv drift och utveckling av kraftsystemet.
Tidplanen styrs av godkännandeprocessen inom EU
För att inleda elområdesöversynen krävdes beslut av tillsynsmyndigheterna om både den gemensamma metoden för översynen och vilka alternativa elområden som ska utredas. Båda dessa beslut hänvisades till ACER som i november 2020 fattade beslut om metoden och i augusti 2022 om de alternativa elområden som ska utredas.
Enligt regelverket hade Svenska kraftnät och övriga systemansvariga för överföringssystem (Transmission System Operators, TSO) därefter ett år från beslutet i augusti 2022 på sig att genomföra översynen. Arbetet har dock försenats. Förseningen beror på att arbetet med elmarknadsmodellerna samt genomförandet av beräkningarna har visat sig ta mer tid än förväntat. Att det är första gången som den här nya metoden för utvärdering av elområden används, ökar också arbetets komplexitet och gör det mer tidskrävande.
Arbetet ska resultera i ett gemensamt förslag om att ändra eller bibehålla nuvarande elområden.
Arbetet och processen hittills
Nu får intressenter tillgång till högupplösta kartor som visar de alternativa elområden som analyseras i elområdesöversynen. De nya kartorna visar samma information som de som publicerades i ACER:s beslut om alternativa elområden att analysera.
Nu får intressenter tillgång till stödmaterial för att se vilka noder som kommer att tillhöra respektive elområde enligt ACERS förslag.
I augusti 2022 fattade ACER beslut om vilken metod som ska användas för elområdesöversynen.
Svenska kraftnät och övriga nordiska TSO:ers förslag om alternativa elområden att utreda vidare lämnades till tillsynsmyndigheterna samtidigt som förslaget om metod för elområdesöversynen.
Förslagen om alternativa elområden ska utgå från fastställda kriterier om förekomst av strukturella överbelastningar transmissionsnätet. Svenska kraftnät föreslog tre alternativa indelningar för utredning:
- Ett nytt elområde för Storstockholm.
- Sammanslagning av dagens SE3 och SE4.
- Sammanslagning av dagens SE1 och SE2.
Tillsynsmyndigheterna kunde som tidigare nämnt inte enhälligt godkänna TSO:ernas förslag och överlämnade till ACER att fatta beslut om metod och alternativa elområden.
ACER begärde in ytterligare underlag i form av så kallade nodprissimuleringar. Nodprissimuleringarna innebar att varje nod i transmissionsnätet modellerades som ett eget elområde. Detta innebär att ta hänsyn till alla relevanta överföringsbegränsningar i marknadskopplingen resulterar i att information om det lokala värdet av energi i varje nod. Resultaten av nodprissimuleringarna levererades till ACER och användes sedan för att kartlägga förekomst av strukturella flaskhalsar i transmissionsnätet, det vill säga var det var vara intressant att utreda en ny elområdesgräns.
Den europeiska samarbetsorganisationen för systemansvariga för elöverföringssystem ENTSO-E (European Network of Transmission System Operators) publicerade i juni 2022 en rapport om det ytterligare underlag vi lämnat in till ACER.
Rapporten finns för nedladdning på engelska via ENTSO-Es webbplats (på engelska): Report on the Locational Marginal Pricing. Study of the Bidding Zone Review Process (.pdf) Öppnas i nytt fönster
I november 2020 fattade ACER beslut om vilken metod som ska användas för elområdesöversynen.
Beslutad metod för gemensam europeisk elområdesöversyn (engelska) (.pdf) Öppnas i nytt fönster
De europeiska TSO:erna lämnade sitt gemensamma förslag om metod, antaganden och scenarion för den kommande översynen av elområden till tillsynsmyndigheterna i oktober 2019. Förslaget kompletterades i februari 2020 på tillsynsmyndigheternas begäran.
Tillsynsmyndigheterna kunde inte enhälligt godkänna TSO:ernas förslag och överlämnade till ACER att fatta beslut om metod och alternativa elområden.
Vad händer nu?
Under pågående översyn analyseras de olika alternativa elområdesindelningarna mer detaljerat i linje med den av ACER beslutade metoden. Analysen sker utifrån många olika perspektiv, exempelvis utifrån samhällsekonomiska nytta, påverkan på driftsäkerhet samt marknadslikviditet.
Elområdesöversynen ska resultera i ett förslag om indelning i elområden, antingen att behålla befintlig indelning eller att införa ny elområdesindelning. Översynen betyder alltså inte att nuvarande elområdesindelning automatiskt förändras.
Tidplanen för den gemensamma europeiska elområdesöversynen har förskjutits, preliminärt till kvartal 4, 2024. Svenska kraftnät och övriga nordiska TSO:er har dock som mål att kunna leverera resultat för Norden i maj 2024, inklusive vår rekommendation för de svenska elområdena.
En gemensam rapport kommer att färdigställas för studien som helhet.
Förslaget ska lämnas till alla berörda medlemsstater eller deras utsedda tillsynsmyndigheter. För Sveriges del ser det ut som att den nationella beslutsinstansen blir regeringen.
Om det skulle bli ett beslut om en förändring av elområden kan förändringen vara genomförd som tidigast under 2027.
Aktörer viktiga för genomförandet
En eventuellt förändrad elområdesindelning kommer att påverka förutsättningarna för elmarknadens aktörer. Det är därför viktigt med en god dialog där aktörerna har tillgång till relevant information och möjlighet att vara med och lämna synpunkter.
Svenska kraftnät och övriga nordiska TSOer planerar för ett gemensamt nordiskt aktörsmöte under våren 2024. Det ska också göras en EU-gemensam konsultation med fokus på de utvärderingskriterier som kopplar till marknadslikviditet och transaktionskostnader samt övergångskostnader. Konsultationen planeras till 2024.
Mer information om aktörsmöten och konsultationen kommer att publiceras närmare respektive event.
På EU-nivå finns en gemensam referensgrupp för arbetet med elområdesöversynen. Den består av representanter för bland annat branschorganisationer, forskningsinstitut samt tankesmedjor. Mer information om referensgruppen, medlemmar och material från mötena finns på engelska på ENTSO-Es webbplats under rubriken Stakeholder interaction Öppnas i nytt fönster
Kontakt gällande elområdesöversynen
Har du frågor om elområdesöversynen och arbetsprocessen? Mejla vår funktionsbrevlåda: elomradesoversyn@svk.se.
Mer information
Frågor och svar om elområdesöversynen
Läs om EU:s inre marknad för el
Läs om elområdesöversyn på ENTSO-E:s webbplats (engelska) Öppnas i nytt fönster
Här beskrivs översiktligt vad som ingår i processen för den gemensamma elområdesöversynen i Europa.
Förslag om gemensam metod för elområdesöversyn
Svenska kraftnät och övriga ansvariga för elöverföringssystem (Transmission System Operators, TSO) i Europa ska gemensamt ta fram ett förslag till metod för den gemensamma elområdesöversynen. Arbetet sker via TSO:ernas samverkansorganisation, ENTSO-E (European association for the cooperation of transmission system operators for electricity).
Förslaget ska godkännas gemensamt av de nationella tillsynsmyndigheterna, för Sveriges del: Energimarknadsinspektionen, Ei. Om de nationella tillsynsmyndigheterna inte når ett gemensamt beslut skjuter de frågan till EU:s byrå för samarbete mellan energitillsynsmyndigheter, ACER (European Union Agency for the Cooperation of Energy Regulators).
Arbetet ska involvera elmarknadens aktörer och ge dem möjlighet att komma med synpunkter på förslagen.
Förslag om alternativa elområden att analysera
Varje TSO ska föreslå alternativa elområden att analysera i elområdesöversynen. Förslaget ska utgå från bestämda kriterier, det vill säga regler för hur TSO:n ska bedöma vad som är ett lämpligt alternativ elområde. Arbetet ska göras i samarbete med övriga TSO:er i regionen. Sverige ingår i det nordiska synkronområdet och samverkar med Norges TSO Statnett, Finlands TSO Fingrid och Danmarks TSO Energinet.
Alla TSO:er i Europa ska sedan samordna sig och lämna in ett gemensamt förslag för alla TSO:er i Europa om alternativa elområden att utreda. Förslaget om alternativa elområden att analysera lämnas till tillsynsmyndigheterna samtidigt som förslaget om gemensam metod för elområdesöversynen.
Arbetet ska involvera elmarknadens aktörer och ge dem möjlighet att komma med synpunkter på förslagen.
Europeisk elområdesöversyn
När tillsynsmyndigheterna och/eller ACER fattat beslut om metod för elområdesöversynen och vilka alternativa elområden som ska analyseras inleds själva elområdesöversynen. Under själva översynen kommer de olika alternativen att analyseras mer detaljerat, exempelvis utifrån samhällsekonomiska nytta och påverkan på driftsäkerhet.
TSO:erna har 12 månader på sig att använda den beslutade gemensamma metoden för att analysera de beslutade alternativa elområdena och komma med förslag på indelning i elområden. Förslaget kan antingen vara att bibehålla befintlig indelning eller att införa ny elområdesindelning.
Arbetet ska precis som tidigare steg ske genom regionalt samarbete och europeisk samverkan. Arbetet ska också involvera elmarknadens aktörer och ge dem möjlighet att komma med synpunkter på förslagen.
Förslaget ska lämnas till alla berörda medlemsstater eller deras utsedda tillsynsmyndigheter för beslut.
Om det skulle bli ett beslut om en förändring av elområden bedöms den nya elområdesindelningen kunna börja gälla som tidigast under 2025. Gemensam europeisk elområdesöversyn ska fortsättningsvis ske kontinuerligt.
14 December 2023: Uppdatering: Pågående elområdesöversyn
9 juni 2023: Uppdatering om pågående elområdesöversyn
25 januari 2023: Uppdatering om tidplan för elområdesöversyn
3 oktober 2022: Nytt om elområdesöversynen
10 augusti 2022: ACER har beslutat om förutsättningarna för elområdesöversynen
9 augusti 2022: ACER has decided on alternative electricity bidding zone configurations Öppnas i nytt fönster (engelska)
30 juni 2022: Europeisk rapport tydliggör underlag för beslut om kommande elområdesöversyn
13 april 2022: Aktuellt om pågående elområdesöversyn
10 november 2021: Tidplanen för pågående elområdesöversyn förskjuts (.pdf) Öppnas i nytt fönster
30 november 2020: ACER har beslutat om metod för översyn av elområden Öppnas i nytt fönster