Kvalitets- och arbetsmiljöspecialist
Sista ansökningsdatum:Om tjänsten
Som Kvalitets- och arbetsmiljöspecialist kommer du att ha en nyckelroll i det systematiska arbetsmiljö- och förbättringsarbetet.
Du kommer också att ha rollen Verksamhetsspecialist inom Förvaltningsorganisationen och arbeta med att utveckla, förvalta och administrera vårt avvikelsehanteringssystem, IA-systemet. Du kommer att arbeta tillsammans med kollegor inom såväl hållbarhetsavdelningen som HR-avdelningen och övriga delar av organisationen. Vi är inne i en omfattande förändringsresa inom området med stora möjligheter till utveckling.
Du kommer arbeta med att:
- Utveckla, förvalta och administrera vårt avvikelsehanteringssystem, IA-systemet
- Samla in behov, skriva krav och testa inom IA-systemet
- Utveckla kommunikationsmaterial och hålla utbildningar samt skriva användarinstruktioner
- Analysera data inom Hållbarhetsområdet för att skapa insikter och rapportera trender och mönster
- Leverera beslutsunderlag, analyser och rapporter till olika målgrupper tex. ledningsgrupper.
- Driva utredningar, arbeta med riskbedömningar samt avvikelsehantering
- Leda, driva och delta i förbättrings- och utvecklingsprojekt.
- Säkerställa att systemet möter krav på användbarhet, tillgänglighet och informationssäkerhet.
- Samverka med olika aktörer inom och utanför organisationen för att främja en säker och hälsosam arbetsmiljö.
- Ge internt stöd i hållbarhetsavdelningens gemensamma ansvarsområden
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är Du en av dem?
Välkommen till Hållbarhetsavdelningen som består av tre enheter: Miljö- och socialt ansvar, Arbetsmiljö och elsäkerhet samt HMSK i anläggning och projekt. Avdelningen bedriver sin verksamhet och sitt utvecklingsarbete i nära samarbete med övriga delar av verksamheten.
Hållbarhetsavdelningen är en relativt ny avdelning och genomgår en förändringsresa. Vi söker nu flera nya medarbetare inom avdelningen.
Du tillhör enheten Arbetsmiljö och elsäkerhet som samordnar, utvecklar och stödjer Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete i enlighet med ledningens beslut, Svenska kraftnäts väsentliga hållbarhetsaspekter och de globala målen för hållbar utveckling.
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Vårt kärnuppdrag bidrar till energiomställningen och därmed också till att begränsa klimatförändringarna. Vi värnar en hållbar och säker arbetsmiljö för oss och våra samarbetspartners. Som Kvalitets- och arbetsmiljöspecialist inom Hållbarhet med fokus på arbetsmiljö erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb i en verksamhet som präglas av tillväxt och utveckling. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige och nå vårt önskade läge om resurseffektivt byggande och minskad klimatpåverkan i takt med utbyggnationen av transmissionsnätet.
Vår vision, ett hållbart och lysande Sverige, innebär en säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling där vi ska skapa förutsättningar för att förverkliga riksdagens energi- och klimatpolitiska ambitioner.
Om dig
Skallkrav:
Om du letar efter en roll där du får kombinera självständighet med samarbete, och där dina idéer tas tillvara – då kan detta vara jobbet för dig!
Vi söker dig som har lätt för att samarbeta och har en fingertoppskänsla. Du anpassar din kommunikation till mottagaren och är en bra relationsskapare. Du är analytisk och strukturerad som person och trivs med att arbeta självständigt men även i grupp. Du tar egna initiativ och har ett starkt driv att utveckla både dig själv och verksamheten.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du en universitets- eller högskoleexamen inom arbetsmiljö eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer som likvärdig.
Du har:
- Gedigen arbetslivserfarenhet av förvaltning och utveckling av avvikelsehanteringssystem, gärna IA-systemet
- Erfarenhet av att leda och driva förbättringsarbete
- Erfarenhet av att driva och samordna händelseutredningar
- Kunskap om svensk lagstiftning inom arbetsmiljöområdet med erfarenhet av att omsätta detta i processer och rutiner.
Du ska även ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av:
- Erfarenheter av att kommunicera och utbilda olika målgrupper
- Erfarenhet att driva uppdrag i projektform
- Erfarenhet av leverantörsuppföljningar och revisioner, ledningssystem
- Erfarenhet av frågor inom säkerhetskulturområdet t.ex. BBS/OBM och/eller förändringsledning
- IT-kunskaper inom avvikelsesystem. Arbetat som verksamhetsspecialist eller kravställare inom förvaltning/produkter eller projekt
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg, Västerås, Sundsvall eller Göteborg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Resor förekommer i denna tjänst
- Sista ansökningsdag, 2025-08-22, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning är möjlig eller kan tillämpas
- Förmåner | Svenska kraftnät
Det är semestertider och kan vara svårt att nå oss. Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Anna Johansson Norlén. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare AnnSophie Doverlind. Kontakta oss via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.