Processledare bemanning och schema
Sista ansökningsdatum:På division System får du arbeta med elsystemets mest spännande utmaningar – från drifttimmen här och nu till planeringen 40 år framåt. Den stora komplexiteten och utvecklingsmöjligheterna gör vårt arbete både stimulerande och betydelsefullt. Här får du ett unikt helhetsperspektiv på elsystemet och samarbetar nära kollegor för att säkerställa en trygg, hållbar och effektiv elförsörjning.
Om tjänsten
Som processledare bemanning och schema blir du en central del i planeringen av skiftscheman och bemanning på sektion Nätdrift, i nära samarbete med våra enhetschefer. Du ser till att allt sker enligt gällande arbetstidslagar (ATL), centrala och lokala avtal samt arbetsmiljökrav (AML). Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
- ansvara för schemaläggning i form av operativa skiftscheman, planering av utbildningar, övningar, bredvidsittningsprogram för operatörer under utbildning, studiebesök, semester, föräldraledigheter och så vidare
- kartlägga processen för schemahantering och bemanning samt löpande förvalta och förbättra denna
- agera i rollen som produktspecialist för det kommande systemstödet för bemanning och schemaläggning
- ansvara för framtagande av en operativ årsplanering för sektion Nätdrift och fungera som länk mellan sektion Nätdrift och enhet Driftstöd för att säkerställa utbildningsinsatser
- vid behov stötta enhetschefer med planering och genomförande av arbetsplatsträffar, enhetskonferenser samt utbildnings- och kompetensplanering.
Här får du möjlighet att vara mitt i centrum av samhällets elektrifiering med kraftigt ökad utbyggnad av stamnätet och vara med att säkra bemanning för att få operativa driften att fungera dygnets alla timmar. Du kommer att få en unik insikt i hur den operativa driften fungerar på Svenska kraftnät.
Du kommer att tillhöra enheten Nätdriftutveckling som etablerades i våras med syftet att kraftsamla kring utveckling av nätdrift och är drivet av transmissionsnätets utbyggnad och utvecklingsbehov. Enheten är under tillväxt och består för närvarande av åtta medarbetare med liknande roller men med olika fokusområden. Vi hjälper varandra i våra olika frågor och är måna om att utbyta erfarenheter kring metoder, verktyg och arbetssätt.
Om dig
Skallkrav:
Vi söker dig som är strukturerad och har förmågan att hålla många bollar i luften samtidigt, utan att tappa fokus på detaljerna. Du är lösningsorienterad och ser möjligheter, vilket gör att du snabbt kan hitta vägar framåt när utmaningar uppstår. Eftersom arbetet innebär nära samarbete med kollegor och olika funktioner är du samarbetsorienterad och trivs med att bygga goda relationer. Dessutom är du en trygg person som skapar förtroende och stabilitet i både planering och kommunikation samt är transparent i ditt arbetssätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du eftergymnasial examen alternativt arbetslivserfarenhet som Svenska kraftnät anser relevant för rollen. Du har även:
- flerårig erfarenhet av att ha arbetat självständigt med löpande hantering och planering av skiftscheman för 24/7-verksamhet
- mycket god kunskap om arbetstidsregelverk, kollektivavtal och lokala avtal samt arbetslivserfarenhet av att praktiskt omsätta denna kunskap i schemaläggning eller bemanningsplanering
- mycket god förmåga i Officepaketet
- mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska.
Vi ser det som meriterande om du har:
- flerårig arbetslivserfarenhet med arbete inom energibranschen
- flerårig arbetslivserfarenhet av att själv arbeta 24/7
- erfarenhet av projektledning, funktions- eller arbetsledning
- erfarenhet av IT-stöd för bemanning och schema.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Resor kan förekomma i varierande grad
- Sista ansökningsdag 18 december 2025, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev
- Tjänsten är en tillsvidareanställning
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Jonas Bergman, tel. nr. 010-475 86 86 och vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Karin Segerholm, tel. nr. 010-475 99 77. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.