Förvaltnings- och utvecklingsledare
Sista ansökningsdatum:Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Förvaltnings- och utvecklingsledare erbjuds du ett av Sveriges mest betydelsefulla jobb, där du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Hos oss på division Nät bidrar du till att utveckla och effektivisera arbetet med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet genom att driva digitalisering och förbättra våra IT-stöd. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!
Om tjänsten
Som förvaltningsledare på Svenska kraftnät arbetar du enligt förvaltningsmodellen pm3, där verksamhetens och IT:s förvaltningsledare samverkar för att förvalta och utveckla det gemensamma objektet. Varje objekt består av flera IT-stöd som riktar sig mot specifika verksamhetsområden.
Som verksamhetens förvaltningsledare har du en nyckelroll i att driva digitaliseringen framåt och säkerställa att verksamheten fokuserar på rätt uppgifter. Det är en bred roll, där du är engagerad på flera nivåer inom olika områden, där den gemensamma drivkraften är arbete med utveckling, förbättring och effektivisering.
Du leder och utvecklar arbetet inom objektet - Anläggningsinformation och förvaltning, där flera av Svenska kraftnäts centrala IT-stöd för förvaltning av anläggningstillgångar ingår. Det innebär ansvar för hela livscykeln från vidmakthållande och innovation till utveckling och avveckling. Rollen omfattar ett helhetsansvar där du planerar, prioriterar och samordnar aktiviteter utifrån objektplanen, samt säkerställer en effektiv resursfördelning och uppföljning.
Tillsammans med Förvaltningsledare IT och produktägare ansvarar du för det övergripande och sammanhållande arbetet med att förvalta och vidareutveckla de IT-stöd som ingår i objektet. Du blir en viktig brygga mellan verksamhet och IT. Arbetet innefattar många olika typer av uppgifter, till exempel att förstå verksamhetens behov och förmedla det vidare till IT, samt att kommunicera till verksamheten vad som är möjligt att genomföra utifrån ett IT-perspektiv.
Tjänsten erbjuder en unik möjlighet att vara med och leda en accelererad digitalisering, från att samla in behov och omvärldsbevaka till att planera, leda och samordna IT-leveranser. Under perioder kan du komma att leda utvecklingsinitiativ för specifika verktyg inom objektet. Arbetet innebär många kontaktytor dagligen, främst internt men även externt.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:
- Planera, prioritera och samordna arbetet för att driva digitalisering och verksamhetsutveckling framåt.
- Leda leveranserna genom att styra, planera och följa upp arbetet inom objektet.
- Leda ett team bestående av verksamhetsspecialister.
- Samordna och styra externa leverantörer tillsammans med Förvaltningsledare IT.
- Ta fram budgetunderlag, följa upp och rapportera kostnader relaterade till objektet. Kommunicera med både tekniska experter och personer utan teknisk bakgrund, samt samordna kontakter med olika interna enheter.
- Ansvara för objektets förvaltningsplan. Driva utvecklings- och förbättringsåtgärder inom objektets ansvarsområden
- Godkänna leveranser kopplade till objektets uppdrag, identifiera och rapportera avvikelser, risker och behov till objektägare och styrgrupp, samt bevaka omvärlden inom teknik, verksamhet och lagstiftning.
- Du ansvarar också för att ta fram beslutsunderlag för nya initiativ, förändringar eller investeringar och säkerställer att objektdokumentation och strukturer för uppföljning hålls uppdaterade.
Du kommer vara del av enheten Digitalisering och IT-objekt, som tillhör avdelningen Anläggningar inom Svenska kraftnäts nätdivision. Enheten består av 12 medarbetare som bland annat arbetar som projekt- och uppdragsledare, verksamhetsarkitekt, kravanalytiker och användarstöd.
Här får du möjlighet att utvecklas vidare och utbyta erfarenheter med kollegor med lång branscherfarenhet. Arbetet bedrivs i en komplex men stimulerande miljö där teknik, verksamhet och samhällsuppdrag möts. Svenska kraftnät befinner sig i en expansiv fas med stort utrymme att lära nytt, fördjupa förståelsen för elbranschen och bidra till dess utveckling.
Om dig
Skallkrav:
Vi söker dig som är strukturerad, resultatorienterad och har förmågan att omsätta idéer till handling. Med din goda samarbetsförmåga bygger du förtroende, engagerar kollegor och skapar gemensam framgång. Du är stabil, söker moderna arbetssätt och inspirerar andra att utvecklas och tänka nytt.
Vidare har du en Akademisk utbildning, Civilingenjörsutbildning eller motsvarande kompetens som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Du har även:
- Flerårig och aktuell erfarenhet från motsvarande roll som produktägare, förvaltningsledare, projekt-/programledare alternativt chef/teamledare.
- Erfarenhet av arbete inom gränslandet mellan verksamhet och IT.
- Erfarenhet av budgethantering
- Erfarenhet av avtalshantering
- God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du har:
- Erfarenhet av arbete inom kraftsystembranschen eller branscher med anläggningstillgångar och dess underhåll.
- Erfarenhet av agila arbetssätt.
- Drivit förändringsprojekt som krävt både tekniska implementationer samt förändringar i arbetssätt och kultur.
- Erfarenhet av arbete med leverantörer och externa parter.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm / Sundbyberg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Sista ansökningsdag är den 12 november. Vi använder urvalsfrågor i stället för personligt brev
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester.
- Tjänsten är en tillsvidaretjänst.
- Förmåner | Svenska kraftnät
I denna rekrytering samarbetar vi med Experis. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta rekryteringskonsult Carina Eyoma, carina.eyoma@se.experis.com, 073 086 22 75. Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Anette Järn, 010- 010 475 8691. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: