Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Registrator

Sista ansökningsdatum:
På Gemensamma funktioner stöttar vi hela organisationen och arbetar varje dag för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Vår division samlar expertis inom kommunikation, HR, juridik, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet samt hållbarhet – allt för att skapa en stabil och hållbar framtid för Sveriges energiförsörjning.

Om tjänsten

En av våra kollegor går i pension. Nu söker vi dig som är en erfaren registrator och som vill vara med och utveckla vår informationshantering.

Dina arbetsuppgifter.

Som registrator är du myndighetens expert inom diarieföring.
Rollen innehåller traditionella registratorsuppgifter, som att hantera information som kommer in till eller uppstår inom organisationen på ett juridiskt korrekt sätt, registrera i vårt digitala diariesystem samt fördela ärenden till rätt del av verksamheten.

I tjänsten ingår att stötta och utbilda verksamheten i diarieföring och informationshantering. Tjänsten innebär även att du arbetar med diarievård och avslut av ärenden inför arkivering samt att utveckla och underhålla rutiner och processer inom enhetens uppdrag.

Här finns alla möjligheter att tillsammans med dina kollegor utveckla registraturfunktionen till att bli en framåtlutad funktion som verksamheterna ser som ett naturligt stöd. Vi jobbar huvudsakligen digitalt och har ett stort fokus på att förbättra arbetssätt, öka digitaliseringen och att skapa en sammanhållen data- och informationsstyrning.

Som registrator är din roll centralt placerad. Du ingår i enheten registratur och arkiv som hör till rättsavdelningen. Vi är totalt 16 personer inklusive vår chef. Förutom dina kollegor inom enheten kommer du att ha nära samarbete med andra funktioner som har uppdrag inom informationshantering. Då uppdraget är att ge stöd till hela myndigheten kommer du även ha ett brett samarbete över alla verksamhetsgränser. Att ha en bra dialog med andra och kunna vara tydlig och pedagogisk är viktigt för att lyckas stödja inom området.

Svenska kraftnät har vuxit mycket de senaste åren och ett ökat fokus på totalförsvar samt det faktum att vi är en samhällsviktig verksamhet ställer stora krav på vår informationshantering. Som registrator är din roll avgörande för att vi ska lyckas driva utveckling och nå en effektivare informationshantering.

Om dig

Skallkrav:

Personliga egenskaper.

Vi söker dig som har ett stort engagemang för informationshantering, är trygg i din profession och trivs i en stödjande roll. Du har en förmåga att samarbeta bra med andra och är duktig på att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Du har ett helhetsperspektiv och driver dina ärenden från start till slut. Du motiveras av att jobba med förändringar för att hitta smartare och effektivare arbetssätt samtidigt som du uppskattar det förvaltande uppdraget.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Utbildning.

Registratorsutbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer som likvärdig.

Du har även:

  • Minst tre års arbetslivserfarenhet som registrator inom offentlig verksamhet, gärna på en övergripande nivå.
  • Erfarenhet av att ha arbetat med ett digitalt diarie-/ärendehanteringssystem.
  • God kunskap om den lagstiftning som styr vid diarieföring, arkivering, och utlämnande av allmän handling.
  • Hög IT-mognad och intresse för digitala lösningar/system.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Meriterande:

  • Erfarenhet av att arbeta med informations-/ dokumenthanteringsplaner.
  • Erfarenhet av att hantera säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Möjlighet till distansarbete finns, när arbetet så tillåter.
  • Sista ansökningsdag, 20 november 2025.
  • Färdighetstest kan eventuellt komma att genomföras för slutkandidater.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring.
  • Förmåner | Svenska kraftnät

För mer information kontakta gärna följande personer: 

Rekryterande chef Emma Kaumheimer, 010-350 94 70.
Ansvarig rekryterare Lennart Jansson, 010-350 91 49.
Fackliga representanter är;
Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72.
Erica Midfjäll, ST, tel. 010-475 87 31

Du når oss också via e-post: förnamn.efternamn@svk.se

Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet. 

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät