Sektionschef styrning och uppföljning
Sista ansökningsdatum:Om tjänsten
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energi-
omställning. Som sektionschef erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom ekonomi/finans, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till finansavdelningen.
Finansavdelningen ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar goda förutsättningar för ledningen och hela verksamheten att fatta välgrundade beslut för att därigenom nå sina mål.
Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)
Rollen som sektionschef för styrning och uppföljning är därför en central roll i denna utveckling för att stötta Svenska kraftnäts utveckling.
En förädlad styrning av verket är nödvändigt i takt med att verkets uppdrag växer, vi behöver nya rutiner och strukturer för att på rätt nivå fånga det som är avgörande för att verket ska nå sina verksamhetsmål och finansiella mål, samt att implementera strategins förflyttningar.
Sektionens ansvarsområde är att ge ett verksgemensamt stöd, genom effektiv samordning, förvaltning, utveckling, styrning och stöttning inom sina ansvarsuppgifter.
Sektionen ansvarar huvudsakligen för följande uppgifter;
- Verkets process för verksamhetsplanering och uppföljning inklusive strategisk planering och genomförande
- Verkets finansiering, inkl. underlag till statsbudgeten,
- Ekonomisk planering och styrning, inkl. processerna för budget, prognos och uppföljning,
- Investeringsanalyser och -kalkyler,
- Finansiell riskhantering och riskmitigering såsom säkerheter och försäkringar
- Ekonomiska analyser vid förvärv och överlåtelser,
- Riskanalys, riskhantering och risksamordning enligt förordningen om intern styrning och kontroll,
- Ekonomiska analyser och rådgivning,
- Utvecklingsprojekt inom ansvarsområdet.
Som Sektionschef har du funktions-, verksamhets- och ekonomiskt ansvar för verksamhetsutveckling samt sektionens mål och leveranser. Du har personalansvar för sektionens enhetschefer, samt direktrapporterande medarbetare.
Du rapporterar till finansdirektören, och stöttar även denne i t.ex. verksgemensamma frågeställningar.
Detta är en central roll i Svenska kraftnät som ger möjlighet att delta och påverka i utvecklingen av dess verksamhet samt de ansvarsområden sektionen har.
Verket växer och med det komplexiteten i rollen. Ett nytt projekt för att byta system för budget, prognos och uppföljning är uppstartat och kommer att behöva stort fokus.
Arbetet kräver nära dialog med intressenter i hela organisationen.[
Sektionen omfattar 24 personer varav två enhetschefer och fem direktrapporterande.
Inom finansavdelningen finns ytterligare en sektion och två enheter, alla placerade i Sundbyberg.
Om dig
Skallkrav:
Personliga egenskaper:
Vi söker en självgående ledare med gott omdöme, som kommunicerar tydligt och aktivt och som uppvisar ett moget ledarskap. Du har lätt för att skapa förtroende och att bygga goda relationer och samarbete är en självklar del av ditt arbete. Det är naturligt för dig att se på ditt ansvarsområde som en del av ett större sammanhang.
Det är viktigt att du tar egna initiativ och har ett positivt förhållningssätt till de utmaningar som dyker upp. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och driver ditt och sektionens arbete i mål.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Utbildning:
Högskoleutbildning inom ekonomi.
Vidare har du:
- Minst 10 års erfarenhet som chef.
- Minst fem års erfarenhet att leda chefer.
- Förståelse för den statliga styrningen liksom styrning i aktiebolag.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Meriterande:
- Erfarenhet från elsektorn
- Erfarenhet från verksamhet med stora investeringsprojekt
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i (Stockholm/Sundbyberg, Västerås, Göteborg, Sundsvall, Luleå, Sollefteå)
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Resor förekommer i denna tjänst (Används vid behov om det är relevant för tjänsten)
- Sista ansökningsdag, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
- Tjänsten är en Anställningsform + ev. skift/beredskap
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester (Används vid behov om det är relevant för tjänsten)
- Förmåner | Svenska kraftnät
Kontakta gärna nedanstående personer för mer information;Finansdirektör Peter Wigert, tel. 010-475 80 09
Rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49
Fackliga representanter är:
Erica Midfjäll, ST, tel. 010-475 87 31
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.