Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Helikopter flyger över ledning där personer arbetar
Foto: Marcus Nordh, Vattenfall Services Nordic

Med egen helikopter för underhållsarbete sparar Svenska kraftnät tid och pengar

Från och med årsskiftet har Svenska kraftnät tillgång till en egen helikopter via underhållsavtalet med Vattenfall. Med den kan underhållsarbetet utföras mycket snabbare och med spänningssatta ledningar – vilket sparar både tid och pengar.

– Med helikopter kan vi mäta en skarv på 20-30 sekunder. Om vi skulle gjort samma arbete på traditionellt sätt skulle det kunna ta från några timmar till upp till - i värsta fall - flera dagar. Vi vinner otroligt mycket tid på att använda helikopter för våra underhållsåtgärder, säger Andreas Hydén, underhållsingenjör på enhet Ledningsunderhåll.

Svenska kraftnät har skrivit ett avtal med underhållsentreprenören Vattenfall om att en helikopter ska finnas tillgänglig. Den ska kunna vara i luften inom en timme och utbildade montörer och besiktningspersonal ska finnas tillgängliga dygnet runt.

– Med helikopter kan arbetet utföras genom att en eller flera personer hissas ner och hänger i en ställning under helikoptern. Det innebär att arbetet kan utföras under spänning, det vill säga att vi inte behöver göra avbrott på ledningen. Det innebär en stor vinst för kraftsystemet och en besparing på miljoner kronor. Det är svårt att få till avbrott idag, efterfrågan på el är stor. Vi bygger i många delar av kraftnätet och har behov av att alla andra ledningar är tillgängliga i så hög grad som möjligt, säger Andreas.

Pethra Gustavsson, enhetschef för Ledningsunderhåll är mycket nöjd med den kommande tillgången på helikopter.

– Ett akut avbrott på en ledning drabbar oss både kostnads- och driftsäkerhetsmässigt. Det kostar oss, marknaden och samhället otroligt mycket pengar, det kan handla om miljontals kronor i timmen. Vi har ju i ett sådant fall lovat kapacitet som vi inte kan leverera; el från produktionsanläggningar som vattenverk och vindkraftverk i norra Sverige kan inte komma till konsumenterna och behöver ersättas av elproduktion i söder eller av import från grannländer. En helikopter kostar också pengar, men jag kan säga att vi tjänar igen det snabbt, säger Pethra Gustafsson.

Varningsklot blir första uppgiften

Att arbeta hängande under helikoptern kallas HEC (Human External Cargo). Det är många underhållsarbeten som kan utföras på det här viset, till exempel byte av delar och reparation av skadade linor. Men till att börja med ska helikoptern användas för att sätta upp flyghinderklot på ledningarna, bollar som uppmärksammar flygtrafiken på att det finns en ledning.

– Vi har ett lagkrav på oss från Transportstyrelsen att sätta kloten tätare än vad de gör idag och på fler platser. Vi ska sätta upp 1 500 klot på befintligt nät före 2025 och det är inget problem nu när vi har helikopter, säger Andreas.

Att sätta upp ett klot på vanligt vis skulle inneburit dagar med avbrott, men med helikopter tar varje klot 5-10 minuter och som sagt, ledningen behöver inte tas ur drift.

Helikoptern är en särskild modell som har två motorer för att säkerställa att inget händer om en motor slutar fungera. Den kommer börjar användas under första kvartalet 2024.