Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Enhetschef Balanseringsmodell

Sista ansökningsdatum:
På division System får du arbeta med elsystemets mest spännande utmaningar – från drifttimmen här och nu till planeringen 40 år framåt. Den stora komplexiteten och utvecklingsmöjligheterna gör vårt arbete både stimulerande och betydelsefullt. Här får du ett unikt helhetsperspektiv på elsystemet och samarbetar nära kollegor för att säkerställa en trygg, hållbar och effektiv elförsörjning.

Om tjänsten

Som enhetschef har du en nyckelroll i att driva utvecklingen av framtidens elmarknad – i takt med energiomställningen och ett allt mer dynamiskt elsystem Du leder arbetet vid enheten Balanseringsmodell, med ansvar att utveckla och förvalta det sammantagna regelverket för hur elsystemet ska balanseras. Detta innefattar villkor och incitament för rollerna balansansvarig och leverantör av balanstjänster. Enheten har därmed ett tungt strategiskt ansvar för att balanseringen av elsystemet kan ske på ett kostnadseffektivt och transparent sätt både idag och i framtiden.

Utformningen av balanseringsmodell och aktörsroller regleras bland annat av Balansförordningen (EB) och delar av elmarknadsdirektivet och elmarknadsförordningen. Enheten samverkar med Energimarknadsinspektionen, andra systemansvariga i Europa och marknadsaktörer. Enheten har också ansvar för att samordna sektionens arbete med kontinuitetsfrågor och civil beredskap.

Du leder ett team om 9 medarbetare med hög kompetens och stort eget ansvar. Medarbetarna är experter inom sina områden – allt från villkor, avtal, och prismodeller till mer strategiskt arbete så som balanseringsmodellen som helhet samt civil beredskap. Ditt ledarskap handlar om att skapa tydlighet i prioriteringar, möjliggöra utveckling och vara ett bollplank i en komplex och kunskapsintensiv miljö.

Du får möjlighet att påverka strategiska frågor samt arbetssätten i en verksamhet med stor inverkan på elmarknaden.

I rollen ingår att:

  • Ha ansvar för personal-, budget- och arbetsmiljö
  • Leda och utveckla enheten och dess medarbetare i en föränderlig verksamhet.
  • Säkerställa kompetensuppbyggnad inom prioriterade områden.
  • Följa utvecklingen inom verksamhetsområdet och bevaka att lagar och krav efterlevs.

Om dig

Skallkrav:

Vi söker dig som är strukturerad, trygg och resultatorienterad, med en stark förmåga att skapa tydlighet i både mål och arbetssätt. Du har ett naturligt fokus på samarbete och trivs med att bygga goda relationer, både inom teamet och med andra delar av organisationen. Som ledare följer du upp, stöttar och skapar förutsättningar för att medarbetarna ska lyckas och utvecklas. Du ser till att enheten levererar och anpassar ambitionsnivå och omfattning efter rådande förutsättningar och mottagarens behov. Du fokuserar på att strategiska vägval kan göras i takt med omvärldens behov.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare har du:

  • Akademisk examen inom ett för tjänsten relevant område (teknik, ekonomi eller juridik)
  • Dokumenterad erfarenhet av att ha varit chef med personalansvar.
  • Minst 10 års relevant arbetslivserfarenhet från elmarknaden
  • Kunskap om EU regelverk som reglerar elmarknaden
  • Kunskap om de olika aktörsrollerna på Elmarknaden
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av:

  • Kunskap om balansering av elsystemet
  • Kunskap om balanseringsförordningen (EB)

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Tjänsteresor förekommer 1–2 gånger per månad
  • Sista ansökningsdag, 2025-10-09, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning
  • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester 
  • Förmåner | Svenska kraftnät

Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Anna Jäderström 010-475 81 24. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare AnnSophie Doverlind 010-475 80 07. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet. 

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät