Enhetschef Driftplanering
Sista ansökningsdatum:På division System får du arbeta med elsystemets mest spännande utmaningar – från drifttimmen här och nu till planeringen 40 år framåt. Den stora komplexiteten och utvecklingsmöjligheterna gör vårt arbete både stimulerande och betydelsefullt. Här får du ett unikt helhetsperspektiv på elsystemet och samarbetar nära kollegor för att säkerställa en trygg, hållbar och effektiv elförsörjning.
Om tjänsten
I rollen som enhetschef kommer du att coacha dina medarbetare inom enhetens ansvarsområde. Det innebär att leda, planera och fördela arbetet samt skapa förutsättningar för ett effektivt arbete samt etablera och upprätthålla ett framgångsrikt samarbete med andra delar av Svenska kraftnät samt med externa intressenter. Du kommer ha personal-, budget-, resultat- och arbetsmiljöansvar samt säkerställa bemanningsplanering. Du är del av ledningsgruppen för den nyskapade sektionen Nätdrift som består av fem enheter. Andra förkommande arbetsuppgifter är att:
- driva och utveckla verksamheten genom internt förbättringsarbete samt kravställning gentemot övriga delar av organisationen
- möjliggöra och skapa förutsättningar för ett framgångsrikt utvecklingsarbete och vara en viktig del i att möjliggöra kvalité och leverans i Driftens åtagande
- representera enheten, sektionen och avdelningen Drift samt kontrollrummet i relevanta arbets- och styrgrupper
- delta i Driftens krisledningsorganisation och bidra till dess beredskap och förmåga.
Här kommer du att vara mitt i hjärtat av Sveriges energiomställning med att förverkliga de stora förändringar som krävs i och med energiomställningen. Du kommer att ha en viktig roll att genom enhetens medarbetare, rutiner och strukturer skapa de bästa förutsättningarna till skriftliga underlag för eldriftledare i kontrollrummet, samt skapa de bästa förutsättningarna till en effektiv avbrottsplanering i samarbete med regionnät, elproducenter samt nordiska och europeiska stamnätsoperatörer.
Du kommer att få breda kontaktytor både inom och utanför Svenska kraftnät, samt få en djup förståelse för kraftsystemet. Genom kontinuerlig uppdatering inom området kommer du aktivt att utveckla din egen och medarbetarnas kompetens - vilket är en förutsättning för att driva arbetet framåt och möta framtidens krav.
Du kommer att vara chef för enheten Driftplanering som i dagsläget består av 15 medarbetare som ska ökas till 18. Enheten ansvarar för planering och administration inför elektriska arbeten och avbrott på stamnätets anläggningar. Enheten deltar aktivt i planering och utförande av stamnätsprojekt för att säkerställa att avbrotten optimeras i så hög grad som möjligt. Enheten bistår även eldriftledarna i kontrollrummet med underlag, såsom upprättande av skriftlig förebild för kopplingar.
Om dig
Skallkrav:
Som person är du en trygg och stabil ledare som skapar förtroende i din omgivning, även i föränderliga situationer. Du arbetar strukturerat och har förmågan att planera, prioritera och följa upp verksamheten på ett effektivt sätt. Du drivs av att nå uppsatta mål och har ett tydligt fokus på resultat och kvalitet. Samtidigt är du lyhörd och samarbetsorienterad, med en förmåga att bygga goda relationer och skapa engagemang i teamet. Du ser värdet i att arbeta tillsammans och bidrar aktivt till en positiv arbetskultur. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du universitet- eller högskoleexamen inom för tjänsten relevant område eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Du har även:
- minst tre års arbetslivserfarenhet som chef med personal- och budgetansvar
- arbetslivserfarenhet inom energibranschen
- erfarenhet av drift- och personsäkerhetsmiljö
- god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
- avbrottsplanering eller upprättande av driftordrar inom energibranschen
- projektledning inom anläggningsprojekt i energibranschen
- att utveckla digitala arbetsprocesser.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
- Möjlighet till distansarbete är normalt cirka 20% då det krävs kontorsnärvaro för personalledning. Om verksamheten tillåter kan distansarbete periodvis uppgå till 50%
- I förlängningen kan det bli aktuellt att ha beredskap utanför kontorstid var 7e vecka med en inställelsetid på 1,5 timme. Rollen man innehar då är ”Driftchef i beredskap” (DiB)
- Resor inom Sverige förekommer. Vanligtvis cirka 1 gång/månad, men varierar utifrån behov
- Sista ansökningsdag 29 september 2025, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Thomas Tagesson, tel. nr. 010-489 21 76, och vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Karin Segerholm, tel. nr. 010-475 99 77. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.