Kommunikatör webb
Sista ansökningsdatum:Om tjänsten
Vill du driva digitala projekt som gör skillnad på riktigt? Som kommunikatör inom webb på Svenska kraftnät får du utveckla våra digitala kanaler och bidra till att tydliggöra vår roll i energiomställningen. Här arbetar du i en samhällsviktig myndighet som är en möjliggörare av elektrifieringen och framtidens välfärd, och bygger förtroende i hela samhället.
Om rollen
Som kommunikatör inom webb blir du en nyckelperson i utvecklingen av våra digitala kanaler. Du ansvarar för att leda och samordna webbprojekt från idé till leverans, med fokus på struktur, användbarhet, tillgänglighet och kvalitet. Rollen innebär nära samarbete med kommunikatörer, innehållsansvariga, IT, externa leverantörer och byråer.
Placeringen är i enheten Innehåll och kanaler på kommunikationsavdelningen. Du blir en del av ett engagerat team som tillsammans utvecklar våra kanaler och vårt innehåll för att skapa tydlighet, effektivitet och nytta för både medarbetare och omvärld.
Dina arbetsuppgifter
- Projektleda webbprojekt och förändringar, stora som små.
- Samordna mellan kommunikation, IT, verksamheten och externa leverantörer.
- Säkerställa att webblösningar följer vår strategi, designprinciper, tillgänglighetskrav (WCAG) och regelverk.
- Driva projekt i en agil arbetsprocess, med sprintplanering och regelbundna avstämningar.
- Bidra till struktur, styrning och långsiktig förvaltning av våra digitala kanaler, inklusive budgetuppföljning.
- Delta i framtagning av kravspecifikationer, upphandlingar och avtal med byråer.
- Följa upp och analysera projektresultat med hjälp av KPI:er, trafik- och användardata för att säkerställa kvalitet och effekt.
- Bidra till långsiktig struktur, styrning och förvaltning av våra digitala kanaler.
- Sammanställa, skapa, förbättra och publicera information i myndighetens digitala kanaler.
- Utbilda och stötta kollegor på kommunikationsavdelningen och redaktörer i hela organisationen.
Om dig
Skallkrav:
Vi söker dig som har stort driv och gillar att få saker att hända. Du är strukturerad och samarbetsinriktad men trivs också i en koordinerande, utåtriktad roll med många kontaktytor. Du kan växla mellan strategiskt tänkande, kreativa lösningar och praktiskt genomförande och du tvekar inte att ta initiativ eller kliva fram när det behövs.
Personliga egenskaper
Vi tror att du kompletterar vårt team med din energi och ditt mod.
Du är:
Snabb och initiativrik, du får saker att hända och trivs i ett högt tempo.
Spontan och uttrycksfull, du vågar ta ordet, bidra med idéer och engagera andra.
Lösningsorienterad, du ser möjligheter och hittar vägar framåt även i komplexa situationer.
Samarbetsinriktad, du gillar att jobba tillsammans med andra och skapa energi i gruppen.
Vidare har du:
Relevant högskole- eller universitetsutbildning, eller annan utbildning/erfarenhet som bedöms likvärdig.
- Dokumenterad erfarenhet av att leda och kravställa webbprojekt i större organisation eller offentlig verksamhet.
- Mycket god erfarenhet av att driva och leda webbutveckling utifrån ett kommunikationsperspektiv i nära samverkan med IT, leverantörer och övrig verksamhet.
- Mycket god erfarenhet av webbpubliceringsverktyget Optimizely (EPiServer) från och med version 10.
- God erfarenhet av användning av olika typer av statistik och analysverktyg.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av:
- Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet eller annan komplex organisation.
- Erfarenhet av att driva förändringsprojekt inom digital kommunikation till exempel utveckling av ett nytt intranät.
- Erfarenhet av upphandling, kravställning och leverantörsstyrning.
- Erfarenhet av och olika typer av CMS-verktyg och tillgänglighetskrav.
- Erfarenhet av att göra komplex information tillgänglig och begriplig genom visualiseringar, datadriven kommunikation eller arbete med öppen data.
- Erfarenhet av SEO och SEM
- Kunskap om UX, informationsstruktur eller användartester.
- Erfarenhet av att arbeta med design- och utvecklingsbyråer.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Sista ansökningsdag, 2025-10-31, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Pernilla Klüft, 010-350 9082, vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare AnnSophie Doverlind, 010-475 8007. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.