Reinvesteringsplanerare Ledningar
Sista ansökningsdatum:Hos oss på division Nät är du med och bygger ut samt underhåller stamnätet – en avgörande del av Sveriges elektrifiering. För att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag behöver vi varje år bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer. Tillsammans skapar vi en stabil och hållbar energiinfrastruktur för framtiden
Om tjänsten
Som Reinvesteringsplanerare inom området ledningar har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Vill du vara en del av en dynamisk arbetsplats där du tillsammans med kompetenta kollegor verkligen gör skillnad för ett hållbart och lysande Sverige? Då kan det här vara jobbet för dig.
En bra operativ förvaltning kräver en bra strategi och planering för att rätt reinvesteringar genomförs i rätt omfattning och vid rätt tidpunkt. Tjänsten som Reinvesteringsplanerare innebär att samordna det operativa planeringsarbetet avseende reinvestering av ledningar. Det innebär att med utgångspunkt från Svenska kraftnäts förvaltningsstrategi ansvara för att alla behov av reinvesteringar för våra ledningar synliggörs och att vi får framdrift i behovsfasen så att projektstart kan ske med rätt omfattning och vid rätt tidpunkt. Arbetet innebär också att bevaka att pågående projekt kan leverera enligt beställarens önskemål.
En stor del av arbetet innebär att synliggöra och planera in reinvesteringar som behöver ha projektstart i tidsspannen nutid och närmaste åren. Men hela planeringsarbetet sträcker sig många årtionden framåt då vi har anläggningsdelar som har en beräknad teknisk livslängd på uppemot 100 år. Som Reinvesteringsplanerare arbetar man tvärfunktionellt för att kunna planera reinvesteringar utifrån ett helhetsperspektiv. I tjänsten ingår även strategiarbete samt verksamhetsutveckling inom relevanta områden.
På enheten Reinvestering & Beställning (NATR) arbetar vi både på kort och lång sikt med reinvesteringar i det svenska transmissionsnätet. Huvudområdena för de reinvesteringar som initieras av enheten är ledningar, AC-stationer och HVDC & FACTS. Vidare har enheten en funktion som beställare av förvaltningsåtgärder. Vi arbetar tvärfunktionellt med många kontaktytor över sektionen, avdelningen och divisionen. I dagsläget består enheten av åtta medarbetare samt en konsult, varav merparten är stationerad i Sundbyberg.
Om dig
Skallkrav:
Vi vill att du har examen som högskole- eller civilingenjör inom t.ex. elkraft, energisystem eller liknande. Alternativt motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt som myndigheten bedömer likvärdig. Du har även erfarenhet av:
- Minst 3 års erfarenhet av anläggningsverksamhet för region- eller transmissionsnät.
- Innehar B-körkort.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har:
- Tidigare erfarenhet av myndighetsarbete.
- Erfarenhet av prognosarbete.
- Erfarenhet av projektplanering.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Sundsvall, Sollefteå, Luleå eller Göteborg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid.
- Resor förekommer cirka en gång per månad främst inom Sverige.
- Sista ansökningsdag 29 september 2025, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Henrik Olsén, tel: 010-475 8369 Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Ethel Marx, tel: 010-489 2055. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll, ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.