Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Senior Controller IT-objekt

Sista ansökningsdatum:

Hos oss på division Nät bidrar du till att utveckla och effektivisera arbetet med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet genom att driva digitalisering och förbättra våra IT-stöd. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 50 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten

Som Senior Controller IT-objekt blir du en central länk mellan Division Nät och IT-divisionen. Du fungerar som facilitator och stödjer förvaltningsledarna inom budget, prognos och månadsbokslut, samtidigt som du säkerställer att beslutsunderlagen är tydliga och välgrundade. Du har även nära relation med de projekt som är under utveckling och säkerställer att vi i god tid har en finansiell plan för att ta över projekten när det är färdigställda. Din förståelse för organisationens verksamhet gör att du kan påverka och stötta förvaltningsledarna på bästa sätt.

I takt med att digitaliseringen inom energisektorn ökar, spelar våra IT-investeringar en avgörande roll för att säkra leveranssäkerheten i ett allt mer komplext energisystem. Du kommer att vara delaktig i att stödja flera stora strategiska IT-projekt och hjälpa till att säkerställa en effektiv förvaltning av våra IT-objekt under de kommande tio åren. Rollen befinner sig i gränslandet mellan utveckling och förvaltning, där du aktivt bidrar till att synliggöra viktiga strategiska beslut.

Dina arbetsuppgifter

  • Ge ekonomiskt stöd och kravställa förvaltningsledare för IT-objekt inom budget, prognos och månadsbokslut.
  • Ansvara för att IT-objekten är redo för förvaltning och driva denna process framåt.
  • Skapa helhetssyn och bygga broar mellan Division Nät och Division IT för att främja samverkan och effektivitet.
  • Förbättra och utveckla beslutsunderlag samt ta dig an övriga arbetsuppgifter som uppstår i rollen.
  • Bidra till utvecklingen och utformningen av rollen och arbetssättet, då tjänsten är ny och har stor potential för påverkan.

Vi erbjuder en spännande och ansvarsfull roll i en tekniskt avancerad och samhällskritisk organisation. Hos oss får du möjlighet att påverka och utveckla verksamheten i en snabbt föränderlig digital värld. Vi erbjuder en arbetsmiljö med starkt fokus på innovation och hållbarhet inom energisektorn.

Du kommer att tillhöra enheten Förvaltningsstöd, som ansvarar för underhållsekonomi samt avtals- och tillståndsförvaltning. Enheten består idag av förvaltningsekonomer, avtalsförvaltare, konsulter och chef, totalt tio medarbetare.

Om dig

Skallkrav:

Vi söker dig som är lugn, trygg och lyhörd i din kommunikation, vilket gör att du på ett effektivt sätt kan samarbeta och bygga förtroende över organisationsgränser. Du är van vid att arbeta strukturerat och har en stark förmåga att tydliggöra beslutsunderlag samt förmedla deras innebörd på ett klart och pedagogiskt sätt. Med ett kreativt synsätt har du förmågan att balansera och planera för både kort- och långsiktiga aspekter av verksamheten. Som en lösningsorienterad person samarbetar du väl med andra och har en vilja att dela med dig av dina kunskaper utifrån verksamhetens behov.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare har du en examen inom ekonomi, (till ex företagsekonomi, finansiell ekonomi) eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer som likvärdig. Du har även:

  • Minst 5 års erfarenhet av arbete som controller i stor och /eller komplex organisation.
  • Arbetat med budget, prognos och månadsbokslut.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

 Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:

  • Arbetat som controller gärna inom IT- eller Energibranschen. 
  • Förståelse för styrmodeller, (till ex pm3) inom IT-förvaltningen.
  • Erfarenhet av att driva tvärfunktionella samarbeten mellan olika funktioner.
  • Vana att arbeta i stora affärssystem.
  • Goda kunskaper i officepaketet, inte minst excel.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg. 
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid. 
  • Resor förekommer. 
  • Sista ansökningsdag 4 november, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev. 
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning. 

Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Clara Bengtsson, 010-489 2301.  Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Ethel Marx, 010-489 2055. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet. 

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät