Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Strategisk inköpare Konsulter och Projektering

Sista ansökningsdatum:

Om tjänsten

I rollen som Strategisk inköpare med fokus på sub-kategorin Projektering kommer du tillsammans med vår Kategoriledare arbeta framförallt taktiskt och strategiska för att utveckla kategorin för de behov verksamheten behöver. Detta gör du i tätt samarbete med interna beställare och våra ramavtalsleverantörer på ett affärsmässigt sätt.
Kategorin likt Svenska kraftnät är i en expansiv fas vilket ger förutsättningar för att vara kreativ och prova nytt för att effektivisera de processer och rutiner vi har utifrån gällande lagstiftning och styrande dokument.

Tjänsten är bred vilket innefattar att du kommer arbeta med;

  • Genomförande av mer eller mindre komplicerade avrop från våra ramavtal
  • Avtalsuppföljning och viss kontraktsförvaltning på nya och kommande kontrakt inom kategorin
  • Utveckla arbetssätt, rutiner samt utveckla och förvalta relevanta upphandlingsmallar.
  • Stödja och bidra till Svenska kraftnäts (Svk) strategiska arbete inom katgorin
  • Stötta, utbilda och bistå verksamheten i olika inköpsrelaterade ärenden.
  • Genomföra upphandlingar genom att sätta upphandlingsstrategi utifrån våra riktlinjer och verksamhetens behov, fatta beslut om upphandlingsförfarande, framtagning och kvalitetssäkring av krav- och förfrågningsunderlag, utvärdering och förhandling till tilldelning och avtalstecknande.
  • Avtalsuppföljning inkl sammanställningar och analys genom scorekort och spendanalyser
  • Övrigt utvecklingsarbete inom inköpsavdelningen då Svk ska arbeta mot ett effektivare och hållbart arbetssätt.

Du kommer också arbeta med andra stödfunktioner inom verksamheten så som juridik, säkerhet och hållbarhet. Som strategisk inköpare – Projekteringar tillhör du avdelningen inköp, enhet Konsulter.

Inköpsavdelningen arbetar aktivt med förändringsarbete för att hela tiden utveckla inköpsverksamheten som präglas av inkludering, teamkänsla, öppenhet och kollegial stämning.

Avdelningen består idag av ca 50 medarbetare som arbetar med upphandling; konsulter, entreprenader, indirekt material, IT samt elmarknad.
Enhet konsulter består idag av 20 medarbetare.

Om dig

Skallkrav:

Vi söker en relationsskapande och affärsmässig inköpare som bygger förtroendefulla samarbeten och hittar gemensamma lösningar. Resultatorienterad med starkt driv och förmåga att leverera i tid och med hög kvalitet. Trygg och stabil även i utmanande situationer, med mod att stå upp för egna åsikter och förmåga att skilja på sak och person.

Vidare ser vi gärna att du har relevant högskole– eller universitetsutbildning för uppdraget exempelvis som ekonom, ingenjör, jurist eller KY-utbildning inom inköp.
Alternativ har du relevant arbetslivserfarenhet som ger motsvarande kompetens.

Samt har du: 

  • Minst 3 års aktuell arbetslivserfarenhet av att driva strategiskt inköpsarbete
  • Minst 2 års aktuell arbetslivserfarenhet av att genomföra upphandling
  • Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift.


Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av några eller något av nedan, inte ett krav för att bli kallad på intervju. 

  • Erfarenhet inom el-, infrastruktur-, bygg-, eller annan teknisk branschen
  • Drivit större upphandlingar / inköp
  • Drivit upphandlingar inom konsult- eller entreprenadverksamhet
  • Arbetslivserfarenhet av kategori indelat inköp
  • Arbetslivserfarenhet inom kategorin konsulter, alternativt rekrytering.
  • Arbetslivserfarenhet av LUF eller LOU från ett inköpsperspektiv.
  • Arbetslivserfarenhet inom inköp och/eller försäljning av Tekniska-konsulter
  • Grundläggande kunskap /utbildning och arbetslivserfarenhet inom konsultjuridik ABK09 och/eller entreprenadjuridik AB04/ABT06

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Resor förekommer i mycket begränsad utsträckning denna tjänst 
  • Sista ansökningsdag, 2025-09-19, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning
  • Förmåner | Svenska kraftnät

Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Sara Jägborn 010-475 85 26, vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare AnnSophie Doverlind 010-475 80 07, Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet. 

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät