Arkivarie
Sista ansökningsdatum:Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en avgörande länk i en samhällsviktig verksamhet?
Elektrifiering, energiomställning och en gemensam europeisk elmarknad innebär att Svenska kraftnät står inför en historisk utbyggnad av transmissionsnätet.
Svenska kraftnät söker nu dig som är arkivarie och vill ta chansen att börja arbeta på en av Sveriges viktigaste och mest spännande arbetsplatser!
Om tjänsten
Vi söker dig som är en vass arkivarie och som trivs med att arbeta med både förvaltning och utveckling för att på bästa sätt leverera arkivtjänster av hög kvalitet.
Tillsammans med dina arkivkollegor är du myndighetens expert inom arkivfrågor och ditt övergripande arbete är att styra och leda myndigheten inom informationshantering. Du förvaltar, driver, utvecklar och ger stöd till verksamheterna inom uppdraget. Rollen är både operativ och strategisk och innehåller sedvanliga uppgifter som;
- Förvalta myndighetens centralarkiv.
- Förvalta och uppdatera klassificeringsstruktur och informationsredovisning.
- Ta fram informationshanteringsplaner.
- Göra gallrings- och bevarandeutredningar.
- Ta fram styrande dokument inom området.
- Utlämnande av allmänna handlingar och att handlägga ärenden.
I tjänsten ingår också att utbilda och stödja handläggare och chefer både dagligen i det mindre formatet och i ett större sammanhang samt att driva och delta i övrigt utvecklingsarbete.
Här finns alla möjligheter att tillsammans med dina kollegor utveckla arkivfunktionen till att bli en framåtlutad funktion som verksamheterna ser som ett naturligt alternativ. Vi är inne i en stor utvecklingsresa för att nå en effektivare och rättssäker informationshantering vilket innebär att arkivfunktionen behöver sprida information och bygga relationer med verksamheten. Vi har ett stort fokus på att förbättra arbetssätt, öka digitalisering och att skapa en sammanhållen data- och informations-styrning samtidigt som vi, inom några år, ska flytta till ett nytt huvudkontor. Svenska kraftnät har vuxit mycket de senaste åren, ett ökat fokus på totalförsvar och att vi är en samhällsviktig verksamhet ställer stora krav på vår informationshantering. Här har du som arkivarie en nyckelroll för att vi som myndighet ska ta steg framåt och därför söker vi nu en ny kollega!
Din roll är centralt placerad, du ingår i enheten registratur och arkiv som hör till rättsavdelningen. Vi är totalt femton personer, varav tre arbetar inom arkivet. Förutom dina närmaste kollegor inom arkivet och enheten kommer du att ha ett nära samarbete med experter som jobbar i andra delar av informationshanteringen så som informationssäkerhet, IT-arkitekter, IT-säkerhet, jurister och övrig verksamhet. Då uppdraget är att ge ett stöd till hela myndigheten kommer du ha ett brett samarbete över alla verksamhetsgränser. Att ha en bra dialog med andra, kunna lyfta verksamhetsnyttan och vara pragmatiskt utan att rucka på lagstiftningen är viktigt för att lyckas styra och stödja inom området.
Om dig
Skallkrav:
Personliga egenskaper
Som person är du trygg i dig själv och i din roll som arkivarie. Du trivs med att jobba brett med myndighetens verksamheter och ser ett gott samarbete som en utvecklande väg framåt. Du har ett helhetsperspektiv och ett stort engagemang att sprida information på ett pedagogiskt och tydligt sätt. Du uppskattar även självständigt arbete, tar initiativ och driver dina ärenden från start till slut. Du trivs att jobba med förändringar och att hitta smartare lösningar för att få till effektivare arbetssätt samtidigt som du uppskattar det förvaltande uppdraget.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Utbildning:
Universitets- eller högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap.
Vidare har du:
- Minst tre års erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig förvaltning, gärna på en övergripande nivå och inom statlig sektor.
- Erfarenhet av arbete med verksamhetsbaserad arkivredovisning och att ta fram informationshanteringsplaner.
- Erfarenhet av arbete med arkivförteckningssystem (Klara eller Visual arkiv).
- God kunskap i styrande lagstiftning och föreskrifter inom området.
- Erfarenhet av arbete med elektronisk dokument- och informationshantering.
- Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Meriterande::
- Erfarenhet av arbete med digitalt arkiv.
- Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och säkerhetskyddsklassificerade uppgifter.
- Erfarenhet av att hålla utbildningar och informationsspridning.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
- Sista ansökningsdag, 25 augusti 2025.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring.
- Arbetsprov kan förekomma för slutkandidater.
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna följande personer
Rekryterande chef Emma Kaumheimer, 010-350 94 70.
Ansvarig rekryterare Lennart Jansson, 010-350 91 49.
Fackliga representanter är;
Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 31.
Erica Midfjäll ST, 010 475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.