Delprojektledare inom markåtkomst
Sista ansökningsdatum:Hos oss på division Nät är du med och bygger ut samt underhåller stamnätet – en avgörande del av Sveriges elektrifiering. För att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag behöver vi varje år bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer. Tillsammans skapar vi en stabil och hållbar energiinfrastruktur för framtiden.
Om tjänsten
I rollen som delprojektledare kommer du att ha det övergripande ansvaret för markåtkomstfrågor inom investerings- och reinvesteringsprojekt för Svenska kraftnäts anläggningar. Delprojektledaren ansvarar för att hantera kontakter och förhandlingar inom det fastighetsrättsliga området inklusive avtalsskrivning, skadereglering och dokumentation. Arbetet präglas av att hantera fastighetsfrågor gällande anläggningsinvesteringar och reinvesteringar på ett enhetligt, effektivt och rättssäkert sätt. Arbetet som delprojektledare innebär att du säkrar markrättigheter för Sveriges stamnät.
Delprojektledare Markåtkomst upphandlar, leder och följer upp konsulter inom sitt delprojekt på ett effektivt sätt, samt kvalitetssäkrar leveranserna utifrån tid, kostnad och kvalitet. Du har täta kontakter med såväl interna som externa resurser, myndigheter, sakägare och andra intressenter.
Inom ramen för enhetens uppdrag går det att fördjupa sig inom olika ansvarsområden och det finns möjlighet att forma sin roll utefter erfarenheter och utvecklingsambitioner. Organisationen växer och verksamhetsutveckling är en del av arbetet vilket ger möjlighet till utveckling och fortbildning för att förbättra och effektivisera arbetet med markåtkomst.
I rollen som delprojektledare är du en del av Svenska kraftnäts projektgrupp där du leder, styr och ansvarar för ditt delprojekt inom markåtkomst och skadereglering. Bland annat så arbetar du tätt tillsammans med kollegor på tillståndsenheterna och kan diskutera frågor med enheten för juridik. Du rapporterar till projektledare samt enhetschef. Arbetet innefattar även budgetansvar för delprojektet, att företräda Svenska kraftnät vid lantmäteriförrättningar och ta fram underlag inför t.ex. domstolsärende samt kontinuerligt deltagande och bidragande i verksamhetsutveckling.
Du kommer att tillhöra enheten Markåtkomst Mitt, som tillsammans med en till enhet arbetar med att säkerställa Svenska kraftnäts mark- och fastighetsrättsliga frågor. Markåtkomstenheterna är idag ca 28 personer och tillhör sektionen Tillstånd och Markåtkomst, som är en växande sektion med ca 60 medarbetare, vilka ansvarar för säkerställande av framkomlighet samt tillstånd och rättigheter för att kunna uppföra och bibehålla Svenska kraftnäts anläggningar.
Om dig
Vi söker dig som har en god samarbetsförmåga då det är centralt i rollen att samverka med olika kontaktytor såväl externt som internt. Du skapar kontakter och upprätthåller relationer inom nätverken och grupper du verkar inom. Som delprojektledare arbetar du i flera projekt parallellt, därav krävs det att du har en god förmåga att skapa struktur för att uppnå resultat. Du är stabil och behåller lugnet i utmanande situationer. Du har även ett positivt förhållningssätt och hanterar press och motgångar på ett konstruktivt sätt samt hittar effektiva lösningar på uppkomna problem.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skallkrav
Du har en akademisk examen som exempelvis lantmätare, skogsmästare, jägmästare, agronom (inom växt) eller jurist med erfarenhet inom fastighetsrättsliga frågor. Alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdig. Vidare har du:
- Flerårig erfarenhet av arbete inom markåtkomst eller inom det fastighetsrättsliga området.
- Erfarenhet av att styra och leda uppdrag och projektdeltagare.
- Erfarenhet av intrångsvärdering och skadereglering.
- Förmåga att uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska samt behärskar engelska.
- B-körkort.
Vi ser det om meriterande om du har:
- Arbetslivserfarenhet av markåtkomst för energidistribution.
- Erfarenheter av lantmäteriförrättning.
- Goda kunskaper om skogs- och åkernormen.
- Genomfört offentlig upphandling.
- Leda och följa upp konsultleveranser.
- Relevant erfarenhet från offentlig sektor.
- Erfarenhet av projektentreprenad.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller Sundsvall.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid.
- Resor förekommer ca 2-4 ggr/månad i denna tjänst och kan inkludera övernattning.
- Sista ansökningsdag är 2025-08-08. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning.
Kontakta gärna rekryterande chef Katarina Haglund, tel. nr. 010 489 24 24 alternativt ansvarig rekryterare Anna Charles, tel. nr. 010-489 23 28. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, tel. nr. 010-475 87 72 och Erica Midfjäll, ST, tel. nr. 010-475 87 31. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.