Enhetschef Balanseringsapplikationer
Sista ansökningsdatum:Svenska kraftnät är en nyckelaktör i energiomställningen. Vår IT-division växer för att möjliggöra en fördubblad elproduktion och en fossilfri framtid. Med den senaste tekniken ökar vi både infrastrukturens kapacitet och utvecklingstakten inom digitalisering och processer.
Om tjänsten
I och med vår starka tillväxt behöver vi bli fler! Vi söker därför en enhetschef som vill arbeta inom sektionen IT för Balansering och elmarknad. Denna annons avser en av två rekryteringar för enhetschefer inom Balanseringsområdet
Enheten ansvarar för utvecklingen och leveransen av specialiserade IT-lösningar för den funktion på Svenska Kraftnät som ansvarar för balanseringen av kraftsystemet. Leveransen omfattar främst egenutvecklade system baserade på mikrotjänster i Java på OpenShift och Kafka. Vi jobbar i ett nära samarbete med verksamheten för att fånga behov i idéstadiet och omsätta dessa till driftsatt IT-lösning. Förutom nyutveckling och vidareutveckling av systemen ansvarar enheten för tredje linjen support och bidrar tack vare ett nära samarbete med förvaltningsorganisationen till god förvaltning. Kvalitén i leveranserna är central då det ställs höga krav på tillgänglighet, IT-säkerhet och integration mot affärspartners och marknadsaktörer.
Enheten består av medarbetare som har rollen systemutvecklare. Vi arbetar enligt agila principer och i virtuella team över verksamhetsgränserna. Som enhetschef ingår du i sektionens ledningsgrupp som tillsammans ansvarar för det gemensamma leveransområdet där du är en viktig del av vår framgång. Enheten jobbar tvärfunktionellt över enhetsgränserna. För att lyckas i uppdraget jobbar du nära dina chefskollegor och enhetens team för att stötta, följa upp, röja hinder och få framfart i leveranserna. Tjänsten innebär att du har ett
- Leveransansvar för enhetens leverans/uppdrag.
- Personal och bemanningsansvar för enhetens medarbetare (anställda och konsulter). Detta inkluderar personalledning, långsiktig resursplanering och resursallokering, arbetsmiljöansvar, teamutvecklingsansvar samt rekrytering och konsultavrop.
- Budgetansvar för enheten.
- Ansvar för vidareutveckling av verksamheten. IT befinner sig på en tillväxtresa och i detta sammanhang kommer du att ha ansvar för att vidareutveckla verksamheten i syfte att möta de ökade kraven på att leverera ändamålsenlig, värdeskapande och effektiv IT-leverans. Vidare ansvarar du för enhetens och bidrar till sektionens, avdelningens samt divisionens verksamhetsutveckling, -planering och -uppföljning.
- Ansvar för förändringsledning. Tjänsten kommer även innefattar att du agerar förändringsledare och, i samverkan med andra, aktivt bidrar till att utveckla mer effektiva arbetssätt där så behövs.
- Styrgruppsdeltagare. Du representerar divisionen/avdelningen/sektionen i olika styrgrupper.
Enheten tillhör avdelningen IT för Kraftsystem och Elmarknad, som består av 11 enheter fördelade i 3 sektioner med över 200 medarbetare. Våra systemlösningar spänner allt från inköpta eller egenutvecklade IT-tjänster till avancerade samarbeten inom Norden och EU.
Om dig
Skallkrav
För att trivas i rollen ser vi att du är en ledare som kan inspirera och vägleda andra, samtidigt som du är lyhörd och öppen för andra idéer. Du har god samarbetsförmåga och kan arbeta effektivt i team. Du har en helhetssyn och förstår hur olika funktioner samverkar för att uppnå gemensamma mål. Som person är du strukturerad och kan hantera komplexa arbetsuppgifter. För att lyckas i uppdraget bör du vara trygg i ledarrollen. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har högskole-/universitetsbildning minst 120p/180hp, inom IT / teknik alternativt motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Du har även:
- Arbetslivserfarenhet som ledare inom IT, gärna med fokus på utveckling av användarnära applikationer med en grundförståelse för förvaltning och drift.
- Några års chefserfarenhet för minst 10 medarbetare.
- Erfarenhet av verksamhetsledning från organisationer i förändring och tillväxt.
- Erfarenhet av agil utveckling samt styrmodeller för utveckling t.ex projektledningsmetodik PPS.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du erfarenhet av
- Leverantörsstyrning.
- Strategisk planering.
- Och kunskap om informations- och IT-säkerhetsarbete i komplexa miljöer.
- Förändringsledning.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid.
- Resor kan förekomma i denna tjänst på oregelbunden basis.
- Sista ansökningsdag är 2025-08-25. Vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev, därför behöver du endast bifoga ditt CV.
- Tjänsten är en tillsvidareaställning.
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester.
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna
- Malin Holmvall, rekryterande chef, 010 350 90 97
- Victoria Waltenberg, rekryterare, 010 350 90 45
- Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72
- Erica Midfjäll, ST, 010 475 87 31
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se. Svar kan dröja p.g.a semestertider.