Enhetschef Kommunikation & OT-tjänster
Sista ansökningsdatum:Om tjänsten
I rollen som enhetschef Kommunikation & OT-tjänster ansvarar du för att tillhandahålla specialistkompetens och teknikstöd inom stationskommunikation och mätning till projekt och förvaltning. Det handlar om system och funktioner som gör det möjligt att övervaka, styra och skydda elnätet – och som utgör en avgörande del av vår samhällskritiska infrastruktur. Enheten bevakar och driver teknikutveckling inom området och deltar i större utvecklingsinitiativ.
Tjänsten innebär framför allt att:
- leda och stötta teknikspecialister samt resurskonsulter
- driva strategiska initiativ som målstyrning, teknikutveckling och verksamhetsutveckling
- samverka med andra enheter, branschaktörer och externa intressenter
- utveckla arbetssätt, verktyg och kultur i takt med att verksamheten växer
Medarbetarna på enheten jobbar som teknikspecialister, teknisk expert, teknikingenjör, förvaltnings- och utvecklingsledare inom både projekt- och förvaltningsverksamheten. Teknikutveckling, bevakning samt teknisk kravställning och uppföljning är viktiga pelare i verksamheten samt en spännande utveckling med bland annat nya mer digitala stationer.
Enheten tillhör avdelningen Stationsteknik och du kommer vara delaktig i avdelningens ledningsgrupp och rapportera till avdelningschef Stationsteknik.
Om dig
Skallkrav
Som enhetschef inom Kommunikation & OT-tjänster har du en central roll i att leda både människor och komplexa utvecklingsfrågor i en tekniskt specialiserad miljö. Därför söker vi dig som är stabil i ditt ledarskap och fattar genomtänkta beslut även i pressade lägen samt har förmågan att lyssna in andra, förstå och visa hänsyn. Du är resultatorienterad, med förmåga att omsätta strategiska mål till konkret handling och driva arbetet framåt i en verksamhet som ständigt utvecklas. Eftersom rollen innebär omfattande samverkan internt och externt är du också relationsskapande och samarbetsorienterad – du bygger goda, långsiktiga relationer och får människor att dra åt samma håll.
Vidare har du en examen inom elektroteknik, energisystem, teknisk fysik, IT eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer som likvärdig.
Du har även:
- flerårig chefserfarenhet med resultat- och personalansvar
- erfarenhet av att leda en teknisk verksamhet med ingenjörer
- erfarenhet av arbete i organisationer som hanterar stora energi- eller infrastrukturprojekt eller komplexa projekt
- god kommunikativ förmåga i tal och skrift, både på svenska och engelska
Vi ser det som meriterande om du har:
- kompetens inom elkraft och erfarenhet från elnätsverksamhet
- teknisk erfarenhet inom något av för enheten relevanta områden såsom stationskommunikation, mätning eller OT-tjänster
- erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg, Västerås eller Göteborg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Resor förekommer (ca 2ggr/mån).
- Sista ansökningsdag, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev
- Tjänsten är en tillsvidareanställning utan skiftgång/beredskap
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta gärna ansvarig rekryterare Anna Setterberg på 08 764 2583. Om du har frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Anders Fransson 010 489 23 40. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se