Enhetschef till Balanseringsapplikationer
Sista ansökningsdatum:Svenska kraftnät är en nyckelaktör i energiomställningen. Vår IT-division växer för att möjliggöra en fördubblad elproduktion och en fossilfri framtid. Med den senaste tekniken ökar vi både infrastrukturens kapacitet och utvecklingstakten inom digitalisering och processer.
Om tjänsten
I och med vår starka tillväxt behöver vi bli fler och söker därför en enhetschef till sektionen IT för Balansering och elmarknad. Denna annons avser en av två rekryteringar för enhetschefer inom Balanseringsområdet.
Enheten har ansvar för vidareutveckling, förvaltning och drift av specialiserade IT-lösningar för den funktion på Svenska Kraftnät som ansvarar för balanseringen av kraftsystemet. IT-lösningarna har höga krav på tillgänglighet och säkerhet och ansvaret innefattar en beredskapsfunktion med bemanning dygnet runt. Vi jobbar i ett nära samarbete med verksamheten för att säkerställa stabil drift och förvaltning på såväl kort som lång sikt.
Enheten består av anställda och konsulter i roller som systemansvarig, DevOps-specialist och IT-specialist. Vi arbetar enligt agila principer och i virtuella team över verksamhetsgränserna. Som enhetschef ingår du i sektionens ledningsgrupp som tillsammans ansvarar för det gemensamma leveransområdet där du är en viktig del av vår framgång. Enheten jobbar tvärfunktionellt över enhetsgränserna. För att lyckas i uppdraget jobbar du nära dina chefskollegor och enhetens team för att stötta, följa upp, röja hinder och få framfart i leveranserna. Tjänsten innebär att du har
- Leveransansvar för enhetens leverans/uppdrag.
- Personal och bemanningsansvar för enheten (anställda och konsulter). Det innebär personalledning, långsiktig resursplanering och resursallokering, arbetsmiljöansvar, teamutvecklingsansvar samt rekrytering och konsultavrop.
- Budgetansvar.
- Ansvar för vidareutveckling av verksamheten. IT befinner sig på en tillväxtresa vilket gör att du kommer ha ansvar för att vidareutveckla verksamheten för att möta de ökade kraven på att leverera ändamålsenlig, värdeskapande och effektiv IT-leverans. Du bidrar till sektionens, avdelningens samt divisionens verksamhetsutveckling, -planering och -uppföljning.
- Ansvar för förändringsledning. Du agerar förändringsledare och bidrar till att utveckla mer effektiva arbetssätt.
- Styrgruppsdeltagare. Du representerar divisionen/avdelningen/sektionen i olika styrgrupper.
Enheten tillhör avdelningen IT för Kraftsystem och Elmarknad, som består av 11 enheter fördelade i 3 sektioner med över 200 medarbetare. Våra systemlösningar spänner allt från inköpta eller egenutvecklade IT-tjänster till avancerade samarbeten inom Norden och EU.
Du får möjlighet att växa som ledare i en organisation i transformation med stort fokus på hållbar utveckling, digitalisering och innovation. Du har en viktig roll i ett av Sveriges mest samhällskritiska IT-uppdrag: att skapa framtidens digitala stöd för en säker och hållbar elförsörjning i Sverige och Europa.
Om dig
Skallkrav
För att trivas i rollen ser vi att du är en ledare som kan inspirera och vägleda andra, samtidigt som du är lyhörd och öppen för andra idéer. Du har god samarbetsförmåga och kan arbeta effektivt i team. Du har helhetssyn och förstår hur olika funktioner samverkar för att uppnå gemensamma mål. Vi söker dig som arbetar strukturerat och kan hantera komplexa arbetsuppgifter. Du ska vara trygg och kunna hantera stressiga situationer på ett professionellt sätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som har högskole-/universitetsbildning minst 120p/180hp, inom IT/teknik alternativt motsvarande utbildning/arbetslivserfarenhet som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Du har även
- Relevant chefserfarenhet i närtid med direktrapporterande medarbetare inom IT förvaltning/utveckling av användarnära applikationer.
- Gedigen arbetslivserfarenhet inom IT med fokus på förvaltning och drift, men en grundförståelse för systemutveckling och samspelet mellan utvecklingsprojekt och förvaltning.
- Erfarenhet som chef inom organisationer med driftkritisk verksamhet med höga tillgänglighetskrav och 24/7-verksamhet.
- Erfarenhet av styrmodeller för förvaltning, exempelvis ex PM3, ramverket ITIL samt erfarenhet av att arbeta agilt.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av strategisk planering, förändringsledning och kunskap om informations- och IT-säkerhetsarbete i komplexa miljöer.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Resor kan förekomma i denna tjänst
- Sista ansökningsdag är 2025-08-25. Vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev, men vill att du bifogar ditt CV.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna
- Malin Holmvall, rekryterande chef, 010 350 90 97
- Victoria Waltenberg, rekryterare, 010 350 90 45
- Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72
- Erica Midfjäll, ST, 010 475 87 31
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se. Svarstiden kan vara längre p.g.a av semestertider.
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.