Förvaltningsledare IT – balansering av elnätet
Sista ansökningsdatum:Svenska kraftnät är en nyckelaktör i energiomställningen. Vår IT-division växer för att möjliggöra en fördubblad elproduktion och en fossilfri framtid. Med ny teknik ökar vi både infrastrukturens kapacitet och utvecklingstakten inom digitalisering och processer.
Om tjänsten
Som Förvaltningsledare IT tillhör du en av enheterna på IT-avdelningen som har det strategiska och operativa leveransansvaret för de IT-lösningar som möjliggör en fungerande elmarknad, Enheten har en central roll för det svenska och nordiska elsystemet. Förvaltningsobjektet Balansering består av ett 100-tal personer i ett komplext leveranslandskap där du som Förvaltningsledare IT ansvarar för IT-delen av leveransen – i nära samarbete med verksamhetens förvaltningsledare. Du driver förvaltningsplanen, prioriterar insatser, koordinerar resurser och följer upp såväl ekonomi som leveranskvalitet.
Du bidrar med förmåga att skapa tvärfunktionella samarbeten, tydliga värdeflöden och förbättrad leveranskapacitet i ett förvaltningsobjekt med många system, intressenter och beroenden. Du har också ett viktigt uppdrag att leda och vidareutveckla vår agila leveransstruktur inom objektet – med fokus på samverkan, transparens och lärande.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Ansvara för att objektets leveranser sker i linje med strategi, mål, budget och kvalitetsmål.
- Utforma, samordna och följa upp objektets förvaltningsplan och budget tillsammans med verksamhetens förvaltningsledare.
- Driva vidareutveckling av den agila leveransorganisationen inom objektet.
- Säkerställa bemanning, resursallokering, prioritering och kostnadskontroll.
- Koordinera och samverka med IT-arkitekter, systemansvariga, projekt- och säkerhetsfunktioner.
- Agera länk mellan utveckling, förvaltning, drift och verksamhet – internt och i samverkan med externa parter.
- Representera Svenska kraftnät i samverkansforum – nordiskt och europeiskt.
- Ta fram och följa upp IT-avtal och leverantörsåtaganden.
- Skapa underlag och presentationer till styrgrupp och ledning.
Vi använder verktyg som Jira, Azure DevOps och ServiceNow.
I den här rollen får du bland annat möjligheten att:
- Vara med och bygga en modern agil leveransorganisation från grunden.
- Arbeta både operativt och strategiskt – i en roll med stort mandat, hög komplexitet och många kontaktytor.
- Representera Svenska kraftnät i nordiska och europeiska samverkansforum och bygga nätverk, dela erfarenheter och påverka lösningar över organisations- och landsgränser.
Om dig
Skallkrav:
Vi söker dig som är trygg och säker i osäkra sammanhang, som står upp för egna åsikter och har mod. Du har lätt för att sätta sig in i andras situation, lyssna, förstå och visa hänsyn. För att bli framgångsrik ser vi att du är resultatorienterad och arbetar ambitiöst för att nå uppsatta mål. För att trivas i rollen ser vi att du är strukturerad och arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du en examen inom IT eller har motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer som likvärdig. Du har även:
- Flerårig aktuell och relevant erfarenhet i roll som Förvaltningsledare IT, IT-projektledare eller annan roll med leveransansvar för IT-system.
- Flerårig erfarenhet av att leda team inom IT (utveckling, drift, förvaltning eller liknande).
- Relevant erfarenhet av att leda arbete enligt agila metoder, t.ex. som agil projektledare, scrummaster, agil coach, teamlead eller liknande roll i agil miljö.
- Erfarenhet av att ansvara för IT-budget samt resurs- och kompetensplanering.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
- Större organisationer med etablerade ITIL-baserade processer (incident, problem, change).
- Säkerhetsklassad verksamhet.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm / Sundbyberg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Sista ansökningsdag är den 2025-08-25. Vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
- Tjänsten är en tillsvidaretjänst.
- I denna rekryteringsprocess tillämpas tester.
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Max Vilén, 010-475 98 34. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Maria Sahlén, 010-489 20 27 (maria.sahlen2@svk.se). Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.