Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Rekryteringsadministratör

Sista ansökningsdatum:

Svenska kraftnät spelar en nyckelroll i resan mot ett än mer elektrifierat Sverige. Den fortsatta elektrifieringen kommer vara avgörande för att nå ett hållbart samhälle, med konkurrenskraft och stark välfärd. Vårt samhällsviktiga uppdrag är en förutsättning för att elen som produceras ska nå ut till människor.
Vill du vara med och jobba för ett lysande Sverige?

På Gemensamma funktioner stöttar vi hela organisationen och arbetar varje dag för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Vår division samlar expertis inom kommunikation, HR, juridik, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet samt hållbarhet – allt för att skapa en stabil och hållbar framtid för Sveriges energiförsörjning. 
Enhet Rekrytera och attrahera för tillsättningar av nya tjänster på verket. Vi söker dig som har jobbat några år med rekrytering- och utbildningsadministration samt har god vana av system. Som rekryteringsadministratör har du ett viktigt jobb inom rekrytering.

Om tjänsten

Som rekryteringsadministratör är ditt huvudansvar att i nära samarbete med rekryterarna i teamet arbeta i rekryteringsprocesser och tillsammans med kollegorna på enheten fortsätta att utveckla befintlig rekryteringsprocess och dess olika moment samt ansvarar för utbildningsadministration och systemförändringar i vårt utbildningssystem.Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat administrativt stöd inom rekrytering, personaladministration och anställningsavtalshantering, det sistnämnda innebär att du ansvarar för den avslutande rekryteringsadministrationen såsom anställningsavtal, uppdateringar i vårt administrativa system, kontakter med vår personalsäkerhetsenhet. Du supportrar handläggare av utbildningar runtom i verksamheten genom administration av utbildningsupplägg, kontouppsättningar med mera.
Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Du kommer att tillhöra Enhet Rekrytera & attrahera som idag består av 18 medarbetare fördelat på rekryterare, rekryteringsadministratörer och employer branding specialister. Enhetens uppdrag innebär att vara chefsstöd vid rekrytering, att stödja chefer löpande under hela rekryteringsprocessen samt säkerställa en kvalitativ introduktion av nya medarbetare och konsulter. 
Enheten ansvarar för Svenska kraftnäts strategiska och operativa arbete inom employer branding, bland annat aktiviteter gällande studentrelationer, studentmässor och andra evenemang för att attrahera nya medarbetare till Svenska kraftnät.

Om dig

Skallkrav:

Personliga egenskaper:

För att lyckas i rollen behöver du arbeta på ett strukturerat sätt, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och är van att sätta upp och hålla tidsramar.  Du hittar snabbt lösningar på uppkomna problem och månar om att arbeta effektivt och lösningsfokuserat. Då rollen innebär många kontaktytor, både internt och externt, är du som person bra att på att skapa förtroende, kommunicerar tydligt och har en god samarbetsförmåga. Sist men inte minst är du lyhörd för andras synpunkter och framför dina förslag på ett förtroendeingivande sätt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Utbildning:

Vidare har du en avslutad högskoleutbildning inom personalvetenskap eller beteendevetenskap eller avslutad gymnasieutbildning och därefter minst 3 års arbete med rekryteringsadministration. 

Vidare har du:

  • Minst 2 års erfarenhet av rekryteringsadministration och god vana av rekryteringssystem.
  • Minst 2 års erfarenhet av arbete med system- och utbildningsadministration.
  • Erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet.
  • Mycket goda kunskaper i Svenska och Engelska i såväl tal som skrift.

Meriterande:

  • Erfarenhet från utbildningssystemet SABA Cloud.
  • Rekryteringssystemet ReachMee.
  • Administration inom övriga HR områden, (utöver rekrytering och utbildningsadministration). 

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg, #LI-DNI
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
  • Resor kan förekomma i denna tjänst.
  • Sista ansökningsdag är 5 augusti 2025, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
  • Tjänsten är en Tillsvidareanställning, utan provanställning.
  • Förmåner | Svenska kraftnät

Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande personer:

Rekryterande chef, Sara Bäckström.
Ansvariga rekryterare, AnnSophie Brezén eller Lennart Jansson.
Fackliga representanter:
Annika Ingeborn, SACO tel. 010 475 87 72.
Erica Midfjäll, ST, tel. 010 475 87 31.
Du når oss också via e-post: förnamn.efternamn@svk.se

Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet. 

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät