Teamlead / chefsstöd till IT-divisionen
Sista ansökningsdatum:Svenska kraftnät är en nyckelaktör i energiomställningen. Vår IT-division växer för att möjliggöra en fördubblad elproduktion och en fossilfri framtid. Med ny teknik ökar vi både infrastrukturens kapacitet och utvecklingstakten inom digitalisering och processer.
Om tjänsten
Som Teamlead / chefsstöd på avdelningen Verksamhets- och IT-utvecklingsstöd stöttar du avdelningschefen och enhetscheferna med varierande uppdrag och arbetsuppgifter. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp där du skriver protokoll samt är delaktig i de operativa och strategiska frågor som behandlas där. Rollen kan även innebära uppdrag som projektledare, uppdragsledare, förvaltningsledare samt att under kortare perioder gå in som tillförordnad enhetschef.
Arbetsuppgifter:
- Driva och leda projekt och uppdrag inom verksamhetsutveckling och IT-utveckling.
- Delta i och stötta vid rekrytering, konsultavrop och upphandlingar.
- Arrangera och facilitera möten, workshops och konferenser.
- Samordna prognos- och budgetarbete.
- Arbeta med diverse rapportering och uppföljning till exempel äska resurser, kartlägga arbetsmiljörisker med mera.
- Koordinera avdelningens strategiska arbete samt driva strategiska förflyttningar.
- Interim teamledare vilket innebär att arbetsleda team, tilldela resurser, fatta beslut i personalrelaterade frågor, ingå i styrgrupp mm.
- Protokollföra vid möten och stötta chefer i administrativt arbete.
Avdelningen Verksamhets- och IT-utvecklingsstöd har det övergripande strategiska och operativa leveransansvaret för de IT-lösningar som möjliggör att Gemensamma Funktioner och Finans kan arbeta enligt sina processer. Avdelningen ansvarar även för att utveckla IT-divisionens förmågor inom applikationsutveckling, applikationsförvaltning, applikationsdrift, krav och test, integration, utveckling samt container.
Om dig
Skallkrav:
Vi söker dig som är strukturerad med god administrativ förmåga. Du har lätt för att arbeta enligt en process, organisera och planera ditt arbete, slutföra det som påbörjats och hålla deadlines. Du är samarbetsorienterad och anpassar dig för att hitta lösningar som tillgodoser det gemensamma målet. För att bli framgångsrik ser vi att du är lösningsorienterad och resultatinriktad med förmåga att ta initiativ, prioritera och hitta lösningar på uppkomna problem.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du en utbildning inom IT eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Du har även:
- Flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från en komplex IT-miljö som projektledare, uppdragsledare, teamledare eller motsvarande roll.
- Erfarenhet av att arbetsleda agila team.
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av:
- Facilitera workshoppar.
- Säkerhetskänslig verksamhet.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Stockholm / Sundbyberg
- Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
- Sista ansökningsdag är den 8 september 2025. Vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
- Tjänsten är en tillsvidaretjänst
- Förmåner | Svenska kraftnät
Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Tina Stödberg, 010-475 82 92. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Maria Sahlén, 010-489 20 27 (maria.sahlen2@svk.se). Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010-475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Under semestertider nås vi på mail och svarstiden kan vara längre än vanligt.
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.