Teknisk förvaltare
Sista ansökningsdatum:Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet?
Svenska kraftnät söker nu dig som vill tillse att Svenska kraftnäts fastigheter och inhyrda lokaler fungerar och stödjer verksamheten på bästa sätt.
Om tjänsten
Som teknisk förvaltare kommer du att tillhöra enheten Fastighet inom divisionen Gemensamma funktioner. Enheten ansvarar för Svenska Kraftnäts lokaler och fastigheter och består av fastighetsförvaltning, fastighetssupport, fysisk säkerhet, lokalstrategi och FM.
Din huvudsakliga arbetsuppgift som teknisk förvaltare består av att tillse så att Svenska Kraftnäts fastigheter och inhyrda lokaler fungerar och stödjer verksamheten som det är tänkt. Fastigheterna omfattar kontor, tekniska lokaler och förrådsverksamhet. Att fastigheterna har fungerande service, drift och underhåll kopplat till de tekniska installationerna.
Tjänsten är tillsvidare och är placerad på kontoret i Sundbyberg.
Då Svenska kraftnät har kontor runt om i landet är tanken att du kommer ansvara för södra Sverige vilket medför att du då och då kommer att behöva resa till våra kontor för att hantera förvaltningen. Detta kan dock komma att ändras.
Dina arbetsuppgifter
I rollen som teknisk förvaltare ansvarar du för service, drift och underhåll av tekniska installationer, underhålls- och investeringsprojekt samt lokalanpassningar. Du arbetar långsiktigt och affärsmässigt med underhållsplanering av mycket varierande art och kommer även själv att leda projekt. Du förvaltar, initierar, utreder samt projekterar olika projekt och tillser att vi följer lagar och regler inom området. I ditt ansvar ingår att budgetera, planera, avropa tjänster, upphandla, samordna, och följa upp projekten.
Ditt ansvar handlar också om att tillse att relevanta serviceavtal finns på plats samt att vårda relationen med leverantörerna.
Du kommer att samarbeta nära med förvaltningsområdets andra tekniska förvaltare, fastighetsförvaltare, inredningsansvarig, lokalstrateg, fysisk säkerhet och FM. Du kommer vara en viktig del i utvecklingen av fastighetsområdet. En viktig del är också att vårda relationerna med kärnverksamheten.
Byggnaderna och lokalerna har stora tekniska installationer och avser skyddsobjekt, vilket kräver en noggrann och varsam hantering för att säkra framdriften och rikets säkerhet.
Ansvarsområden som ingår i tjänsten:
- Teknisk service, drift och underhåll av tekniska installationer i förhyrda samt ägda fastigheter.
- Underhålls- och investeringsprojekt samt lokalanpassningar.
- Se till att vi följer lagar, regler och myndighetskrav inom området i förhyrda lokaler samt i ägda fastigheter.
- Upphandla och förvalta drift-, underhålls- och serviceavtal inom området.
- De tekniska installationerna som i huvudsak består av reservkraft, UPS, ventilation, kyla, vvs, brandlarmsinstallationer och släcksystem.
- Uppföljning av statistik och rapportering inom ansvarsområdet.
- Regelbunden kontakt med fastighetsägares tekniska expertis samt andra driftleverantörer.
Om dig
Skallkrav:
Personliga egenskaper.
Tjänsten kräver en person som kan planera, organisera och prioritera sitt arbetet på ett effektivt sätt, som sägger upp och håller tidsramar för att uppnå uppsatta mål. Du måste vidare ha en helhetssyn där du tar ansvar och själv strukturerar upp ditt angreppsätt och driver dina projekt vidare. God samarbetsförmåga blir nyckeln. Vi söker en person som är pragmatisk, lyhörd och smidig i sitt förhållningssätt och som lyssnar in, kommunicerar och löser sina uppgifter på ett konstruktivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Utbildning.
Du ska ha examen från en YH-utbildning som teknisk fastighetsförvaltare eller ha motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
Vidare har du:
- Dokumenterad erfarenhet, kunskap och arbetslivserfarenhet av fastighetsförvaltning.
- Baskunskaper om projektmodeller, projektverktyg och om de processer som styr projektarbetet.
- Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska i tal och skrift.
Meriterande:
- Fastighetsförvaltning av skyddsobjekt
- Erfarenhet från samhällsviktig verksamhet
- Erfarenhet av att agera hyresgästens representant vid ett ny-, till- eller ombyggnadsprojekt.
- Erfarenhet och förståelse av processen vid upphandlingar av varor och tjänster enligt LOU eller LUF.
Bra att veta
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 25%.
- Resor kan förekomma i viss utsträckning.
- Sista ansökningsdag: 2025-08-18
- Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning, utan provanställning.
- Beredskap kan förekomma för att hantera tekniska och säkerhetsrelaterade ärenden utanför ordinarie arbetstid.
- Förmåner | Svenska kraftnät
För mer information kontakta gärna följande personer:
Enhetschef Ammar Sheikh, tel. 010-475 98 11
Rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49
Fackliga representanter är:
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Erica Midfjäll, ST, tel. 010-475 87 31.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.