Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Avdelningsassistent Kraftsystem

Sista ansökningsdatum:

På division System får du arbeta med elsystemets mest spännande utmaningar – från drifttimmen här och nu till planeringen 40 år framåt. Den stora komplexiteten och utvecklingsmöjligheterna gör vårt arbete både stimulerande och betydelsefullt. Här får du ett unikt helhetsperspektiv på elsystemet och samarbetar nära kollegor för att säkerställa en trygg, hållbar och effektiv elförsörjning.

Om tjänsten

I rollen som avdelningsassistent kommer du främst att:

  • stötta avdelningschef i planering och möteskoordinering
  • delta på ledningsgruppsmöten, koordinera dagordning, agenda, mötesbokningar och dokumentation
  • stötta avdelningens chefer med administrativa uppgifter såsom planering och genomförande av möten och konferenser
  • stötta i upphandling av konsulter inom avdelningen
  • vara ett stöd i rekrytering och introduktion av nya medarbetare
  • förvalta organisationsscheman och personallistor
  • vara sammanhållande eller koordinerande för löpande verksamhetsrapportering och allmänna utskick så som avdelningsbrev, intranätsartiklar.

Som avdelningsassistent kommer du att rapportera direkt till avdelningschefen för Kraftsystem. Du kommer att kunna utbyta erfarenheter och utvecklas i din roll genom tillgång till ett internt nätverk av administratörer och assistenter inom Svenska kraftnät.

Här erbjuds du en roll där du kommer att få stor inblick och kunskap i hela avdelningens uppdrag och bidra till att vi lyckas leverera vad omvärlden förväntar sig och oss. Du kommer att vara ett viktigt stöd för avdelningens alla chefer.

Du kommer att tillhöra avdelningen Kraftsystem som är under tillväxt och som består idag av cirka 120 medarbetare. Avdelningen består av nio enheter varav fyra av enheterna ingår i en sektion. Du kommer ingå i avdelningschefens ledningsgrupp tillsammans med de sex chefer som rapporterar direkt till avdelningschefen. Avdelningen ansvarar för planeringen av elsystemet och har som uppdrag att säkerställa ett kraftsystem med hög leveranssäkerhet och utveckling av ett transmissionsnät med hög tillgänglighet och rätt kapacitet, idag och i framtiden. Avdelningen är beställare till de flesta anläggningsinvesteringarna inom Svenska kraftnät såsom anslutningar, systemförstärkningar och utlandsförbindelser.

#LI-DNI

Om dig

Skallkrav:

Då rollen innebär att du kommer ha många kontaktytor och arbeta nära tillsammans med avdelningens chefer söker vi dig som har lätt för att skapa nya relationer och som aktivt tar initiativ i sociala sammanhang. Då du kommer att stötta cheferna i administrativa uppgifter är det viktigt att du är strukturerad och kan organisera och planera både ditt och andras arbete väl. Du hittar snabbt lösningar på uppkomna utmaningar och slutför det som påbörjats och håller deadlines. Du har även förmågan att lätt kunna sätta dig in i andras situationer genom att du lyssnar in andras behov och förstår samt visar hänsyn.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare har du minst gymnasieexamen eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer relevant. Du har även:

  • erfarenhet av att arbeta med chefer och delta i ledningsgrupper
  • minst fem års erfarenhet av att arbeta som administrativt stöd åt chefer
  • erfarenhet av koordinering i stor och komplex organisation
  • vana att arbeta med datorer och IT-system och arbetslivserfarenhet av att arbeta med program som exempelvis Excel, Word, Powerpoint eller Outlook.

Du behärska svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har:

  • erfarenhet av att arbeta med administration i offentlig verksamhet exempelvis statlig eller kommunal verksamhet
  • erfarenhet av att koordinera större arbetsgrupper, tillställningar eller evenemang.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % 
  • Enstaka resor förekommer i denna tjänst med övernattning någon gång per år
  • Sista ansökningsdag 10 juni 2025, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning
  • Förmåner | Svenska kraftnät

Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Daniel Gustafsson, tel. nr. 010-475 88 43, vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Karin Segerholm, tel. nr. 010-475 99 77.  Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet. 

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät