Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Supportspecialist

Sista ansökningsdatum:

Svenska kraftnät är en nyckelaktör i energiomställningen. Vår IT-division växer för att möjliggöra en fördubblad elproduktion och en fossilfri framtid. Med ny teknik ökar vi både infrastrukturens kapacitet och utvecklingstakten inom digitalisering och processer.

#LI-DNI

Om tjänsten

Som supportspecialist inom samarbetsplattformar och digital arbetsplats tillhör du enheten som ansvarar för den digitala arbetsplatsen hos Svenska kraftnät och vi hanterar även delar av den underliggande IT-infrastrukturen.

I denna roll är du en nyckelperson när det gäller upplevelsen av vår digitala arbetsplats. Du ingår i ett team bestående av både anställda och konsulter. Teamet består av ett 10-tal kompetenta, positiva och förändringsbenägna specialister. Enheten som helhet består idag av 25 anställda/konsulter och vi behöver växa för att kunna hantera verksamhetens förändrade behov. Du kommer samarbeta nära kollegor inom andra områden för att kunna leverera en digital arbetsplats i toppklass och vi värdesätter att du är en lagspelare som brinner för att leverera lösningar där användarna står i centrum. Rollen som supportspecialist innebär primärt att ta emot och lösa incidenter och beställningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Bemanna servicedesk (08:00 – 17:00)
  • Ta emot användare vid disken, svara på inkommande telefonsamtal och mail
  • Hantera beställningar
  • Supporta arbetsplats- och mötesteknik i Svenska kraftnäts lokaler
  • Hantera inkommande ärenden i vårt ärendehanteringssystem
  • Säkerställa information i och klassning av prioritet i ärenden
  • Löser incidenter enligt SLA /OLA
  • Eskalerar till nivå 2 & nivå 3
  • Uppdaterar kunskapsdatabasen med information
  • Felsökning av både hård- och mjukvara
  • Agera dispatcher och skicka ärenden till rätt åtgärdsgrupp
  • Utskick och installation av beställda programvaror
  • Lägga till/ta bort olika typer ut av behörigheter
  • Administrera användarkonton
  • Dokumentera lösningar/rutiner för kända fel i kunskapsdatabasen
  • Utbildning, dokumentation och kunskapsöverföring
  • Vidareutveckla supportfunktionen inom Svenska kraftnät

Om dig

Skallkrav:

Vi söker dig som

  • har god samarbetsförmåga och initiativförmåga
  • har stark känsla för service
  • har förmåga och vilja att ta till dig nya kunskaper
  • är flexibel och anpassningsbar efter arbetsbelastning
  • är utåtriktad och tydlig i din kommunikation
  • är ödmjuk och har lätt för att skapa förtroende.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare har du en 3-årig utbildning inom IT t ex NTI-gymnasiet eller KY-utbildningar. Du har även:

  • Minst 5 års erfarenhet som IT-supporttekniker.
  • Minst 3 års arbetslivserfarenhet av arbete med ActiveDirectory och EntraID.
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet av SCCM.
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet av Ivanti Mobile Iron.
  • Minst 4 års arbetslivserfarenhet av Service Now, där man arbetet med incidenthantering, beställningar samt hantering av kunskapsartiklar.
  • Arbetat med ärendehanteringssystem EASIT.
  • Erfarenhet av MAC OS.
  • Erfarenhet av Azure, O365, Intune och Sharepoint.
  • Arbetat i en organisation där IT-säkerhet och dataskydd är extra viktigt.
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Sista ansökningsdag är den 11 juni 2025. Vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
  • Tjänsten är en tillsvidaretjänst
  • Förmåner | Svenska kraftnät

Vid frågor om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Mats Wieweg, 010-489 21 20. Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Maria Sahlén, 010-489 20 27 (maria.sahlen2@svk.se). Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010-475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet. 

Övrig information

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät