Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Rökutveckling i tunnelprojektet Anneberg–Skanstull

Vid 9-tiden idag uppstod rökutveckling i tunneln som borras mellan Anneberg i Danderyd och Hammarby Sjöstad. Orsaken var varmgång i gummibandet som transporterar ut stenmassorna som uppstår vid borrningen.

Händelsen inträffade cirka 5000 meter in i tunneln. Tunnelborrmaskinen, där cirka tio personer arbetade, befann sig ytterligare 2000 meter in i tunneln.

– Rökutvecklingen upptäcktes av två personer som körde längs med tunneln. De larmade oss i projektledningen omedelbart, satte på sig sin skyddsutrustning och begav sig snabbt ut ur tunneln, säger Tobias Andersson, produktionsledare, Svenska kraftnät.

Dessa två personer hann andas in rök och fördes till vårdinrättning. Vid lunchtid var fortfarande en av dem kvar för observation.

Räddningskammaren gav frisk luft via ventilationsrör

De tio som var på plats i tunnelborrmaskinen tog sig till borrens räddningskammare. Men efter ett tag, när man kunde konstatera att röken inte hade nått fram till dem, kunde de kliva ut.

– De blev aldrig exponerade för röken. Där de befinner sig får de hela tiden frisk luft via ventilationsrör som går längs med hela tunneln, säger Tobias Andersson.

Räddningstjänsten var på plats vid 10-tiden.

Var aldrig risk för brand

Tobias Andersson som har över 25 års erfarenhet av att bygga tunnlar har varit med om att viss rökutvecklingen kan uppstå vid varmgång av transportbanden, men inte av denna storlek. Men någon risk för brand var det aldrig. Transportbanden är enligt honom tillverkade av ett självsläckande material.

De 10 personerna som jobbade med tunnelborrmaskinen var vid ett-tiden idag fortfarande kvar i tunneln. Enligt Tobias Andersson har man under hela förloppet haft kontakt med dem.

– De mår de bra och avvaktar att röken helt ventileras ut ur tunneln.

Vad händer nu?

– Bland annat ska vi undersöka orsaken till den relativt omfattande rökutvecklingen. Vi ska också utvärdera om våra rutiner vid denna typ av olyckor följdes och om vi behöver ändra på något. Och entreprenören ska göra sin utredning. Men allra först ska de ta hand om sin personal när det kommer ut och se till att de mår bra, säger Tobias Andersson.

Läs om tunnelprojektet: Anneberg–Skanstull

Texten har uppdaterats klockan 14:31.